Site icon מקומון רמת גן

עובדות פסיכולוגיה שפועלות עליכם

מדי פעם אנו שמים לב לתופעות מרתקות שקשורות לדרך בה אנו פועלים מבחינה פסיכולוגית. יש אנשים החוששים לעמוד מול קהל, אחרים חוששים ממצב בו אדם אחר עומד מאחורי גבם. ישנן תופעות פסיכולוגיות, חלקן מפתיעות במיוחד, שפועלות כמעט על כולנו. את חלקן תכירו במהלך לימודי פסיכולוגיה. אספנו עבורכם כמה מהן – כעת תורכם לבדוק אם הן פועלות גם עליכם.

מסיבת הקוקטייל

אתם נמצאים במקום הומה אדם, מסיבת קוקטייל או אירוע חנוכה. כולם מדברים יחד והמוזיקה מתנגנת בקצב מהיר ובקול רם. לפתע אדם כלשהו מזכיר את שמכם. למרבה הפלא, למרות כל הרעש תוכלו לשמוע את שמכם בצורה ברורה. תופעה זו זכתה לכינוי "אפקט מסיבת הקוקטייל" והיא מוסברת על ידי העובדה כי אנו מסננים את הגירויים השמיעתיים מבחוץ והמוח מעבד אותם לפני שאנו מודעים אליהם. היות ואנו מורגלים לפעול כאשר אנו שומעים את שמנו, נשים לב כאשר מישהו יציינו – גם באזור בו יש מגוון רחב של גירויים שמיעתיים אחרים.

צילום: Pexels

כל כך חמוד…

הידעתם כי העובדה שאתם תופשים יצור חי או תמונה של גור כ"חמוד" קשורה לפרופורציות השונות שלו? המוח תופש יצורים בעלי ראש גדול ביחס לגוף, עיניים גדולות ופנים עגולים כחמודים יותר וגורם לנו לחוש חמלה ולרצות לגונן עליהם.

אפקט ההמשכיות

אנו רואים סרט ומתעלמים בדרך כלל משינויים שאינם קשורים לעלילה עצמה. למשל, אם הגיבור הראשי נמצא בסצנה מסוימת ולפתע חולצתו החליפה צבע – מרבית הצופים לא יבחינו בהבדל. הסיבה לכך נובעת מהעובדה כי אנו מסננים את המידע החשוב בלבד (כמו באפקט מסיבת הקוקטייל) ומתעלמים ממידע לא חשוב. בנהיגה, תוכלו לשים לב לכך שאינכם מבחינים בעמודים החשמל אותם אתם עוברים לאורך כל הדרך – נכון?

בכל צחוק יש שמץ של אמת

פליטות פה ואמירות משעשעות עשויות להיות רמז להלך הרוח של אותו אדם. אם תשימו לב, כאשר סטנדאפיסט מדגיש תכונה מסוימת באדם בדרך כלל תוכלו לזהות בו שמץ ממנה – לכן האמירה מצחיקה כל כך.

השמלה שכבשה את הרשת

זוכרים את השמלה שכבשה את הרשת והדגישה עד כמה החושים עשויים להטעות אותנו? חלק מהצופים בתמונתה ראו שמלה שחורה וכחולה ואחרים שמלה לבנה מוזהבת. הסיבה לכך קשורה במידה רבה לדרך בה המוח מעבד את הצבע בהתאם לנתונים שיש לנו על כמות התאורה וצבע התאורה בסביבתו. לכן, צופים שמוחם "הניח" כי הם רואים את השמלה בתאורה חשוכה יותר שיערו שהיא לבנה זהובה ואחרים ראו אותה בגוונים כהים יותר.

מעשנים למרות שיודעים את כל העובדות

העובדה האחרונה היא ההסבר הפסיכולוגי לעובדה כי אנשים רבים ממשיכים לעשן למרות שהם יודעים את תוצאות המחקרים המדעים על הסכנות בעישון. תופעה זו מכונה "דיסוננס קוגניטיבי" והיא נועדה לשמור על איזון בין המידע על התנהגות מסוימת לרצון לשמר את אותה התנהגות. במקרה זה אדם עשוי לשנות את האמונות והערכים שלו על מנת לשמר את אותה התנהגות. למשל במקום להפסיק לעשן אדם עשוי לסגל את התפישה "חיים רק פעם אחת אז לפחות אני נהנה מהסיגריה היום".

שמתם לב כי העובדות הללו פועלות גם עליכם? במהלך לימודי פסיכולוגיה תוכלו להבין לעומק מדוע ולהכיר עובדות מרתקות נוספות.

Exit mobile version