Site icon מקומון רמת גן

נעצרתם וביקשו מכם לעבור בדיקת סמים? מה צריך לדעת

אם עצר אתכם בכביש שוטר ונדרשתם לעבור בדיקת סמים, חשוב מאוד שתדעו מהם הזכויות שלכם, מתי שוטר מוסמך לדרוש מכם לעבור בדיקת סמים, האם הוא רשאי לדרוש כל סוג של בדיקה והאם הוא יכול לערוך חיפוש ברכב שלכם. חשוב שתדעו את כל הפרטים הללו על מנת שתוכלו לנהוג בצורה נכונה כאשר שוטר עוצר אתכם ומבקש מכם לעבור בדיקת סמים.

האם שוטר יכול לדרוש בדיקת סמים?

בדיקת סמים יכולה להיערך בגופו של אדם או ברכב שלו. במצב הזה מבחינים בין מצבים שבהם קיים חשד סביר כי הנהג מצוי תחת השפעת סמים לבין מצב שלא מתעורר חשד שכזה. במצב שבו מתעורר חשד כי האדם נוהג תחת השפעת סמים, השוטר מורשה לבצע חיפוש ברכבו של הנהג וכן לדרוש ממנו לעבור בדיקות סם מכל סוג כגון: דגימת שתן, דם או רוק. אולם, כאשר לא מתקיים חשד סביר הסמכות של השוטר מצטמצמת והוא יכול לדרוש מהנהג לבצע דגימת רוק בלבד. השוטר לא רשאי במצב שכזה לערוך בדיקה ברכב של הנהג או לבקש ממנו לעבור בדיקה אחרת מלבד בדיקת רוק.

כיצד יודעים מהו חשד סביר?

כאמור, ניתן לומר כי רק במקרה של חשד סביר השוטר יכול לדרוש בדיקת סמים מכל סוג וכן לערוך חיפוש ברכבו של הנהג. על כן, עולה השאלה: מהו חשד סביר? חשד סביר יכול לעלות כתוצאה מריח סמים ברכב, כאשר רואים כי יש ברכב חומר שחשוד כסם, כאשר השוטרים מזהים כי האדם יוצא מתחנת סמים כלשהי או שהשוטר מקבל מידע ממקור משטרתי או מודיעיני כלשהו שאדם כזה או אחר נוהג תחת השפעת סמים או מחזיק סמים ברכבו. בכל מקרה מעין זה השוטר יכול לערוך חיפוש ולדרוש בדיקת סמים. יחד עם זאת, אם נתפסתם נוהגים תחת השפעת סמים או שהתבקשתם לעבור בדיקה ונערך ברכב שלכם חיפוש, חשוב מאוד שתתייעצו עם עורך דין תעבורה מקצועי ומנוסה בתחום, אשר יפעל למען הזיכוי של האדם.

למצולמים אין קשר לנאמר.
האם אפשר לסרב לעשות את הבדיקה?

לא מעט נהגים בטוחים כי הם יכולים לסרב לבדיקת סם ובכך בעצם להימנע מאישום. אולם, מדובר על הנחה מוטעית וזאת בשל העובדה דיני התעבורה קובעים כי נהג שמסרב לעבור בדיקת סמים דינו כנהג שנוהג תחת השפעת סמים. בית המשפט רשאי להרשיע נהג בעבירה זו על אף שלא נערכה לו בדיקת סמים שכן עצם הסירוב שלו גורם להאמין שהוא נוהג תחת השפעת סמים. לכן, חשוב מאוד שנהג לא יסרב לעבור את הבדיקה, אלא שיבצע את הבדיקה בזמן שהוא מתבקש לעבור אותה ובד בבד, יפנה לעורך דין תעבורה מקצועי ומנוסה העוסק בתחום ייצוג עצורים בין היתר.

העונש על נהיגה תחת השפעת סמים

החוק בישראל רואה נהג שנהג תחת השפעת סמים כנהג שנהג בשכרות. משמעות הדבר היא כי הרשעה בעבירה זאת חושפת את הנהג לאותה הענישה שנקבעה בדין בגין נהיגה בשכרות. נהג מעין זה יכול לקבל שלילת רישיון לתקופה של מינימום שנתיים. על נהיגה תחת השפעת הסמים התביעה לא צריכה להוכיח כי הנהיגה של החשוד הושפעה מצריכת הסמים. אם היו מצויות שאריות של סם בגופו של הנהג הרי שגם אם הנהיגה שלו הייתה תקינה הוא ייענש על עצם הימצאות הסם בגופו במהלך הנהיגה.

 

מאמר זה נכתב על ידי ניר שלום, לעורך דין ניר שלום יש ניסיון של למעלה מעשור בתביעות תעבורה, דיני תעבורה ובנוסף תעודת חוקר תאונות דרכים מה שמביא להכרעות רבות אל מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום 077-9976882

Exit mobile version