Site icon מקומון רמת גן

ניצחון? אוניברסיטת בר אילן תישאר בתחומי רמת גן – אך תעביר 50% מהארנונה לגבעת שמואל

אוניברסיטת בר אילן

החלטת ועדת הגבולות על חלוקת אוניברסיטת בר אילן הציתה את המהומה. צילום: מקומונט רמת גן

החלטה מפתיעה של ועדת הגבולות של משרד הפנים שהגישה הבוקר את דו"ח ההמלצות הסופי לשר הפנים לגבי השליטה בשטחי והכנסות אוניברסיטת בר אילן ♦ על פי הוועדה, רמת גן תאבד את כל נכסיה שמחוץ לאוניברסיטה בהם אודיטוריום וואהל, ביה"ס היוקרתי אמי"ת בר אילן וכן את השליטה ברחובות המקיפים את האוניברסיטה, המניבים מיליוני שקלים מחניה ודוחות ♦ בנוסף, קבעה הוועדה שהרשויות השכונות יתחלקו בארנונה האוניברסיטאית.

לאחר בחינת החלופות להמלצות הוועדה לשינוי גבולות וחלוקת הכנסות של משרד הפנים החליטה הוועדה ברוב קולות של שלושה חברים להמליץ על השארת שטח קמפוס אוניברסיטת בר אילן בתחום רמת גן והעברת השטח שאינו נכלל בתחום הקמפוס וכן התשתיות המתוכננות באזור, כולל הקו הסגול של הרכבת הקלה, לגבעת שמואל, תוך קביעת מנגנון חלוקת הכנסות שיאפשר לגבעת שמואל להתמודד עם עלויות התכנון הנדרשות והגידול בהוצאות.

בפוסט שפרסם ראש העיר כרמל שאמה הוא מצהיר כי מדובר בניצחון גדול ובקבלת עמדת עיריית רמת גן בנושא, אך בד בבד כבר הודיע כי יפנה לשרת הפנים המיועדת על מנת שלא תקבל את המלצות הוועדה כלשונן. בעיריית גבעת שמואל לעומת זאת הביעו סיפוק רב מההחלטה שתוסיף לתקציבה השני מיליוני שקלים, הן מהכנסות ארנונה, המוערכות בכ-5.3 מיליון ש"ח בשנה שרמת גן תאבד ויועברו לעיר השכנה והן מהכנסות חניה ועסקים בסביבת האוניברסיטה.

ההמלצה כוללת את הותרת שטחי האוניברסיטה שבתוך גדר הקמפוס בתחום שיפוט רמת גן, בעוד השטחים שמחוץ לגדר הקמפוס יועברו לגבעת שמואל. השטחים להעברה לתחום שיפוט גבעת שמואל כוללים את דרך קרן היסוד/רח' מקס ואנה ווב, את מסילת הקו הסגול ותחנות הרכבת הקלה שיקומו בציר זה. כמו גם, את שטחי האוניברסיטה שמעבר לרח' מקס ואנה ווב ובהם אודיטוריום וואהל, בית הספר התיכון אמי"ת גוש דן ומגרש החנייה החיצוני.

לפי החלטת הוועדה הסופית, התוואי המדויק של הגבול בין גבעת שמואל לרמת גן ייגזר גם משינויים עתידיים בתוואי הגדר המקיפה את הקמפוס כיום. תוואי זה צפוי להשתנות בהתאם להפקעות השטחים שנדרשים לצורך הקמת הרכבת הקלה והשלמת סלילת תוואי המסילה, אך העיקרון יישאר זהה: השטח שמחוץ לגדר הקמפוס יעבור לגבעת שמואל בעוד השטחים בתוך הגדר ייוותרו בשטח רמת גן.

על פי הוועדה, הנימוק המרכזי להמלצה זו הוא הרצון לשמור על יציבותה של האוניברסיטה כמוסד אקדמי. "הוועדה בחרה להותיר את שטח הקמפוס כיחידה תפעולית אחת וזאת על מנת למנוע סרבול והתנהלות של קמפוס אחד תחת שתי רשויות מקומיות. הוועדה בחרה להמליץ על הותרת השטח בתחום שיפוט רמת גן לאור הרצון לשמור על יציבות האוניברסיטה, שכן האוניברסיטה התנגדה באופן גורף לשינוי שיוכה המוניציפאלי."

מאידך הוועדה בחרה להמליץ על העברת השטחים שמחוץ לגדר הקמפוס לגבעת שמואל, שכן הינם מצויים מחוץ לקמפוס האקדמי ומידת פגיעה תכנונית אפשרית בהם הינה מזערית אם בכלל. "העברת אודיטוריום וואהל לשטח השיפוט של גבעת שמואל, למרות היותו חלק בלתי נפרד מהפעילות האקדמית של האוניברסיטה, נובעת מרצון הוועדה לשמור על העיקרון שמנחה את הוועדה, של התוויית קווי גבול "נקיים" בין רשויות מקומיות סמוכות. הימצאותו של האודיטוריום בצידו השני של רח' מקס ואנה ווב, לא כחלק מהשטח העיקרי של הקמפוס ולא בצמוד לו, אינה מצדיקה את השארתו כחלק משטח השיפוט של רמת גן. לאור זאת, למרות העברת אודיטוריום וואהל לשטח השיפוט של גבעת שמואל, הרי שהוועדה סבורה כי נכון שהאודיטוריום ימשיך להיות מנוהל ומתופעל בלעדית על-ידי האוניברסיטה בהתאם לצרכיה ולשיקול דעתה הבלעדי, וזאת למרות שיוכו המוניציפאלי החדש. על פניו, נראה כי אין סיבה שלא כך יהיה המצב שכן שיוך מוניציפאלי אינו אמור להוות השפעה על סוגיית הבעלות והשימוש בשטח."

בנוגע לבית הספר אמי"ת גוש דן סבורה הוועדה כי יש צידוק להעברתו לתחום שיפוט גבעת שמואל שכן אין כל השפעה על האוניברסיטה ותלמידי המרחב בעקבות שינוי זה. בית הספר שוכן מחוץ לגבולות הקמפוס והינו מוסד על אזורי המנוהל על ידי רשת אמי"ת ומשרד החינוך. העברת הכבישים הסובבים את הקמפוס לתחום שיפוט גבעת שמואל תאפשר לעירייה לנהל, לפקח ולתחזק את התשתיות העוטפות אותה ובעלות השפעה ישירה על תושבי השכונות הסמוכות לאוניברסיטה.

בדו"ח הוועדה לשינוי גבולות נרשם כי "הוועדה רשמה בפניה את דברי עיריית גבעת שמואל לפיה היא תפעל עד לסוף חודש יוני 2021 להעביר החלטה במועצת העירייה, על פי הנדרש בהוראות משרד הפנים לעדכן את תעריפי הארנונה שלה, כולל יצירתו של תת סיווג ייחודי למוסדות חינוך, על מנת שהגבייה מהשטחים שיועברו לתחום שיפוטה לא תהיה גבוהה מזו הקיימת כיום, ובכך תיווצר פגיעה כלכלית באוניברסיטה, וכי בכוונת גבעת שמואל לפעול ליצירת תעריף ארנונה שכזה שיוביל לכך שהארנונה שתשלם האוניברסיטה לא תחרוג מהסכומים אשר היא משלמת לעיריית רמת גן, לרבות תשלומים בגין אודיטוריום וואהל".

כל צד מציג את ההחלטה כניצחון. אבל מה שמכריע הוא "איפה הכסף". יוסי ברודני. כרמל שאמה הכהן.
מפת שינוי הגבולות המוצעת

באשר לחלוקת הכנסות בין שתי הרשויות, הוועדה ממליצה על חלוקת הכנסות מן השטח שנותר בתחום שיפוט רמת גן בלבד, כלומר שטח הקמפוס, בשיעור של %50%-50 לכל אחת מהרשויות. "יובהר כי המלצת הוועדה לגבי אחוזי החלוקה המוקצים לרמת גן כוללים בתוכם גם מרכיב של תקורה בגין ניהול השטח, ואין להפחית מהם אחוז נוסף לצורך כך. הכנסה זו תהווה מקור למימון שידרוג התשתיות העוטפות את הקמפוס ותחזוקתם."

זאת ועוד, חלוקת הכנסות של רמת גן לגבעת שמואל ממתחם האוניברסיטה בשיעור של כ-50% צפויה להפחית כ-5.3 מלש"ח מתקציבה של עיריית רמת גן. סכום זה מהווה פחות מחצי אחוז בלבד מסך הכנסותיה של עיריית רמת גן, וכ-1% מסך הכנסותיה מארנונה שאינה למגורים. "אין ספק," נכתב בדו"ח, "כי אובדן של סכום שכזה לרשות מקומית אינו דבר של מה בכך, אולם אין מדובר באירוע בעל השלכות מקרו כלכליות על עיריית רמת גן. טענת רמת גן כי היא צפויה לאובדן עתידי של סכומים גבוהים בהרבה עקב אישור תכניות בינוי בקרבת קו הרכבת הקלה מחוץ לגדר הקמפוס, בשטח שהומלץ להעברה לגבעת שמואל, עשויה להיות נכונה. עם זאת, מדובר בהפסד עושר עתידי ולא בפגיעה בהווה. למיטב ידיעתה של הוועדה אין תכנית קונקרטית כלשהי העומדת על הפרק ונושא זה אינו מופיע גם כחלק מתכניות הסכם הגג או התכנית האסטרטגית של עיריית רמת גן. כמובן אם בעתיד יתחלפו היוצרות ועיריית רמת גן תתקשה כלכלית ועיריית גבעת שמואל תהפוך לרשות העשירה במרחב, או לחילופין – יתברר כי בשטח שהומלץ להעברה ישנן זכויות לסכומי כסף גבוהים במיוחד של עשרות מיליוני ₪, שמורה לעיריית רמת גן הזכות לפנות למשרד הפנים בבקשה לפתיחת כתב מנדט לחלוקת הכנסות משטח זה"

Exit mobile version