Site icon מקומון רמת גן

מעבדות לחירות? מחשבות על איכות החיים ביום שנצא לפנסיה

היציאה לפנסיה מסמנת שינוי דרסטי באורח החיים שלנו. תכנון מוקדם והיערכות נכונה עם החיסכון שצברנו והמטרות שנרצה להשיג לאחר הפרישה מעבודה, יאפשרו לנו לעבור גם את המשוכה הזו בצורה חלקה וליהנות משנות הפרישה

כתבה: דסי ניר

כשאנחנו צעירים, הפרישה לפנסיה נשמעת כמו התקופה המושלמת להגשים את כל החלומות שעוד לא הספקנו. אך כשאנחנו כבר מתקרבים מאוד לגיל הפרישה, פתאום היא מרגישה קצת מאיימת ולעיתים נדמה שאנחנו הולכים לאיזה ריק לא נודע. האמת, כמו תמיד, נמצאת איפשהו באמצע. תכנון הפרישה שלנו לפנסיה והמעבר מעבודה אינטנסיבית לעבודה בהיקף נמוך או הפסקת העבודה יכול דווקא להקל עלינו, לפזר מעט מערפל אי הוודאות ולעזור לנו לבנות שגרה חדשה. תכנון כזה צריך להביא בחשבון את מקורות ההכנסה שלנו מקרן הפנסיה, מקצבאות הביטוח הלאומי ומקורות נוספים אם ישנם, ולהגדיר את המטרות שלנו לעשורים הבאים.

מה קורה לגמלאים לאחר הפרישה לפנסיה?

לפי מחקרים, פרישה מהעבודה נחשבת לאחד האירועים המלחיצים בחיינו. למרות זאת אם נסתכל סביבנו נראה וודאי חברים ובני משפחה שהפרישה לפנסיה עשתה להם רק טוב. אנשים שהלו״ז שלהם מלא בפעילויות תרבות והעשרה ובמפגשים עם בני משפחה וחברים. מחקרים שנעשו על גמלאים שהיו פעילים מאוד לאחר הפרישה מצאו אפילו שיפור בהיקף הפעילות הגופנית וירידה חדה בשיעור המעשנים. אך רבים כנראה מכירים גם את תמונת הראי של גמלאים, שהעדר הפעילות השגרתית גרמה להם להסתגר יותר בבית ולהחמרה של המצב הנפשי והבריאותי. לכן, לפעולות שלנו ולאופן שבו אנחנו נתנהל לאחר הפרישה לפנסיה יש השפעה מכרעת על האופן שבו נחווה את הפרישה ואפילו על הבריאות שלנו.

תסתכלו סביבכם, יש כאלו שהיציאה לפנסיה עשתה להם רק טוב. צילום: shutterstock

איך בונים תוכנית יציאה לפנסיה?

ראשית חשוב להכיר בכך שהחיים שלנו ישתנו מן הקצה אל הקצה לאחר הפרישה לפנסיה. הבנה זו יכולה לתת לנו מוטיבציה להיערכות מוקדמת לשינוי ולבניית תוכנית פעולה שתגביר את הסיכוי שלנו לעבור את השינוי הזה בהצלחה.

כמו בתקופה בה עבדנו, גובה ההכנסות הזמינות לשימוש שוטף יקבע במידה רבה את אופי תקופת הפנסיה שלנו. חשוב להסתכל על מכלול הנכסים ומקורות ההכנסה הצפויים לנו, כיחידים וכמשק בית, עם בן או בת הזוג שלנו. כדאי להביא בחשבון את ההכנסה מקצבת אזרחים ותיקים שנוכל לקבל מהביטוח הלאומי וקצבאות נוספות שאנחנו עשויים להיות זכאים להן, את קצבת הפנסיה שנוכל לקבל מקרן הפנסיה שבה חסכנו לאורך שנות העבודה או מהמדינה אם התמזל מזלנו להיות זכאים לפנסיה תקציבית, הכנסות אפשריות מנדל״ן או מנכסים אחרים שיש ברשותנו וכמובן חסכונות נזילים שנוכל להשתמש בהם או להמיר אותם לקצבה חודשית בקרן השתלמות, בקופת גמל להשקעה, או בקופת גמל לפי תיקון 190 ואחרים. מתוך הנכסים והמקורות שיהיו זמינים עבורנו ניתן לנסות להרכיב תחזית לקצבה חודשית כוללת שנוכל לקבל וכן למקורות חיסכון נוספים שיש ברשותנו.

יותר זמן עם הנכדים וללמוד דברים חדשים. צילום: shutterstock

לפי הקצבה החודשית שחזינו, נוכל להבין האם נוכל לממן את ההוצאות השוטפות שלנו מקצבה זו או שנידרש להמשיך לעבוד בהיקף מלא או חלקי כדי להמשיך להתפרנס. חשוב להביא בחשבון גם את השינוי האפשרי במבנה ההוצאות השוטפות שלנו כתוצאה מצמצום הנסיעה לעבודה אל מול גידול אפשרי בהוצאות הרפואיות למשל. מדובר בחישובים מורכבים יחסית ומהחלטות בלתי הפיכות שנידרש לקבל בעת הפרישה לפנסיה, כך שיתכן שתרצו לשקול להתייעץ בנושא גם עם בעל/ת רישיון פנסיוני שיסייעו לכם בכך.

מהם הדברים שישפרו את איכות החיים שלנו גם לאחר הפרישה לפנסיה?

שמירה על אורח חיים פעיל עשוי להיות משמעותי לאיכות החיים שלנו ולמצב הנפשי והבריאותי. הקפדה על מפגשים חברתיים תכופים עם בני משפחה, חברים ושותפים אחרים לפעילויות חברתיות שונות, השתתפות בפעילויות ספורט, חברתיות ובפעילויות העשרה מגוונות יסייעו לנו למלא את הזמן לאחר הפרישה בנעימים – וגם יעזרו לנו לשמור על חיוניות ותפקוד מלא ובריא.

השתתפות העשרה מגוונות יסייעו למלא את הזמן ולשמור על חיוניות ותפקוד מלא ובריא. צילום: shutterstock

גם עבור מי שלא יוכלו לעמוד במימון חוגי העשרה רבים, ניתן להמשיך ולהיות פעילים ומעורבים בחיי המשפחה והקהילה גם באמצעים מצומצמים. תוכלו למצוא חבר או חברה לפעילות גופנית באוויר הצח ולשלב שימוש במתקני הספורט הפתוחים לציבור, שמוקמו בגינות ציבוריות רבות. נסו להקפיד על מפגשים סדירים עם חברים ובני משפחה, חזרו ללטש תחביבים ישנים או מצאו חדשים כמו ציור, עבודות יצירה, גינון, טיולים, בישול או כל דבר אחר שתמיד חלמתם לעשות ולא מצאתם זמן. חפשו קבוצות שעוסקות בתחומי העניין שלכם וקחו על עצמכם גם ללמוד כמה יישומים טכנולוגיים בסיסיים, כאלה שיאפשרו לכם לפתח את תחומי העניין ולאתר קבוצות נוספות, לשמור על קשר עם חברים ובני משפחה בקלות רבה יותר ועוד.

תוחלת החיים בישראל ובעולם כולו הולכת ועולה. כנראה שרובנו נחיה עוד שנים ארוכות לאחר הפרישה לפנסיה וחבל שנעביר אותן במצב גופני ונפשי ירוד. עם קצת תכנון קדימה והיערכות מתאימה, נוכל לראות בתקופת הפרישה לפנסיה את היפה שבתקופות חיינו.

* אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

Exit mobile version