Site icon מקומון רמת גן

מסביב למגלשה: שיח מיוחד בין חרדים לחילונים לאור המתיחות בפארקים הציבוריים

פעילי מועצות ההסכמות של הקונגרס הישראלי ופלוגתא, חרדים וחילונים, יזמו מפגש בהשתתפות תושבי שכונת מרום נווה ברמת גן ותושבי בני ברק ♦ הרקע, הפארק הציבורי הפך לזירה רווית מתח וניכור בין המגזרים לאור השהות המשותפת של תושבי שתי הערים בו ♦ "למרות המורכבויות, יש בהכרות אמיתית ושיח ישיר הזדמנות להסיר סטראוטיפים, ולקרב בין האוכלוסיות"

בערב יום שני האחרון התקיים אירוע מיוחד בהשתתפות חרדים וחילונים בפארק הציבורי מרום נווה שעל גבול רמת גן ובני ברק. הפארק הפך בשנים האחרונות למוקד מתיחות בין האוכלוסיות לאור השהות המשותפת בו, בין היתר לאור המחסור הקיים בגנים ציבוריים בעיר השכנה, בני ברק. האירוע, יוזמת פעילי מועצות ההסכמות של הקונגרס הישראלי וארגון פלוגתא, נועד בכדי לאפשר לתושבים לייצר שיח מפרה, שיגשר על הפערים והקונפליקטים הנקודתיים וינסה לגרום להם להכיר האחד את השני טוב יותר.

במהלך האירוע נערכו 3 שולחנות שיח, האחד במטרה להכיר לעומק את הפערים בין האוכלוסיות, השני, שהתמקד בסוגית השהות המשותפת בפארקים הציבוריים וזו של מרום נווה בפרט, והשלישי של שאלות ספציפיות. האירוע כולו, יתמקד במציאת פתרון מוסכם על ידי שני הצדדים.

תומר גבאי ורוני קרביץ – יוזמי האירוע. צילום: הקונגרס הישראלי

"ניסיון העבר מלמד כי הפארקים עלולים להפוך לזירה רווית מתחת וניכור בין המגזרים," אמר תומר גבאי, פעיל מועצת ההסכמות מרמת גן. "למרות המורכבויות, אנחנו רואים בהכרות אמיתית בין שני הצדדים ובשיח ישיר הזדמנות להסיר סטראוטיפים, להכיר ולקרב בין האוכלוסיות השונות." רוני קרביץ, חבר מועצת ההסכמות מבני ברק הוסיף: "נקודת המחלוקת בפארק היא נקודת קצה במתח החרדי-חילוני שקיים במדינה, מתח שמבוסס על שוני תרבותי, מנטלי ודתי. מתוך כך יצאנו לפגוש ולהכיר זה את זה, בתקווה שיחד אולי נצליח להגיע לפתרון יצרתי לסוגיה שצפה בהרבה מקומות ברחבי הארץ."

"בכל קיץ הפארקים העירוניים הופכים לזירת מחלוקת בין האוכלוסייה החרדית והחילונית שחיות בשכנות," הוסיף ד"ר עו"ד גלעד וינר, מנכ"ל הקונגרס הישראלי. "היוזמה הזו מוכיחה כי גם מקום מחלוקת יכול להפוך למקום בו כולם חולקים את המרחב המשותף באופן שבו כל צד יוכל להרגיש בנוח. זו דוגמה אחת מני רבות ליוזמות שנובעות מהתהליך הייחודי שעוברות מועצות ההסכמה, אשר מצליחות לגשר על המחלוקות בין חבריהן ולתרום לחיזוק הקהילות והערים שבתוכן הן פועלות."

צילום: הקונגרס הישראלי
שיח תושבים חרדים חילונים. צילום: הקונגרס הישראלי

במסגרת "מועצת ההסכמות" של הקונגרס הישראלי ופלוגתא, פעילים חברתיים מקומיים עוברים יחדיו תהליך גישור ייחודי במסגרתו הם דנים בסוגיות שבמחלוקות בין הקבוצות השונות בעיר ובחברה הישראלית. באמצעות כלים של יישוב סכסוכים, חברי המועצה שיבחרו יבנו תשתית של הסכמות שתאפשר להוציא לפועל יוזמות המקדמות את החיים המשותפים בעיר.

הקונגרס הישראלי הוא מיזם משותף לאוניברסיטת בר אילן וקרן מנומדין, שהוקם במטרה לתת מענה לאתגר המרכזי של החברה הישראלית כיום: המתח המתמשך בין זהותה היהודית לזהותה הדמוקרטית של המדינה, כאשר המפתח לגישור על המתח היסודי הזה הוא תהליך ציבורי רחב היקף של בניית הסכמות, המלווה במחקר אקדמי מעמיק. הקונגרס הישראלי יוזם ומעודד שיח של הסכמות הנוצר גם ב'מועצת העם'. חברי מועצת העם, מכל חלקי החברה ישראלית, משפיעים על הנושאים שבהם עוסק הקונגרס הישראלי, מעורבים בפתרונות המוצעים במועצות ההסכמה ומספקים מבט מהשטח על הסוגיות הבוערות.

Exit mobile version