הפעילות המרכזית של המנוע ברכב היא כמובן שריפת דלק, וכידוע, שריפה מייצרת חום. על מנת שהמנוע לא יתחמם יתר על המידה, וכך יפגעו חלקים שונים ברכב, קיימת מערכת קירור שתפקידה לשמור על הטמפרטורה במנוע ברמה הרצויה.
איך זה עובד?
ברכבים ישנים יותר נעשה שימוש במערכות קירור יעילות פחות, שהמרכזית בניהן היא קירור באמצעות אוויר. שיטות אלו נזנחו במהלך השנים, וניתן למצוא שרידים אחרונים שלהן באופנועים ישנים, עליהם מורכבים רדיאטורים גדולים בצידי המנוע, שמכניסים אוויר ומקררים אותו. במכוניות חדישות יותר בימינו, מערכות הקירור הן מערכות סגורות המבוססות נוזל. ברוב מכריע של הרכבים הנוזל הזה הוא נוזל מבוסס מים, אליו מוספים חומרים המעלים את טמפרטורת הרתיחה שלו אל מעל למאה מעלות, ומורידים את טמפרטורת ההקפאה למתחת לאפס מעלות צלזיוס. מספר דגמים בעבר עשו שימוש בנוזל מבוסס שמן, אך יתרונותיו של נוזל מבוסס מים ביססו את מעמדו כאמצעי המוביל כיום למערכות קירור ברכבים.
מהי מערכת סגורה?
מערכת סגורה היא מערכת שאינה מאפשרת אידוי של מים אל מחוצה לה, או הכנסה של מים שלא באמצעות מילוי מסודר בידי הנהג. המערכת מורכבת מרדיאטור (מצנן בעברית), ומערכת צינורות המובילים את המנוזל מהרדיאטור אל המנוע ובחזרה.
תחזוקת מערכת הקירור ברכב
כפי שציינו, למערכת הקירור יש תפקיד קריטי בתפקוד הרכב. תקלות במערכת הקירור, אם הן לא מטופלות כמו שצריך, עלולות להוביל לנזק משמעותי ואף להשבתת הרכב מכלל נסיעה. על מנת לשמור על מערכת הקירור שתמלא את תפקידה כהלכה, חשוב להקפיד על תחזוקה שוטפת ותשומת לב לפגעים ותקלות. הנה כמה טיפים שיעזרו לנו לשמור על מערכת הקירור ולזהות בה תקלות:
- בדיקת תרמוסטט לאחר התחממות – התרמוסטט (בקר טמפרטורה) הוא החלק שאחראי על ויסות הטמפרטורה במנוע. לאחר אירוע בו הרכב התחמם, פעילות התרמוסטט עלולה להיפגע. חשוב לבדוק את תקינותו של התרמוסטט לאחר אירוע כזה, ובמקרה הצורך להחליף אותו.
- החלפת צינורות – הצינורת במערכת הקירור ברכב חשופים לבלאי שימוש. משום כך, בכל פעם שהרכב עובר טיפול תקופתי חשוב מאוד לבדוק את הצינורות, ולחפש בהם סדקים, התנפחויות או התרככות. במידת הצורך יש להחליף את הצינורות על מנת לשמור על מערכת הקירור.
- בדיקת מפלס נוזל הקירור – בדיקת מפלס הנוזל צריכה להתבצע בתדירות גבוהה יחסית, אחת לשבוע. ברכבים חדשים איבוד הנוזל הוא קטן יחסית, ומשום כך כל טיפה חשובה. מומלץ להחליף את נוזל הקירור לפי הוראות היצרן, ומלא כל חוסר בנוזל (ברוב הרכבים קיים סימון FULL במיכל, שהנוזל צריך להגיע עד אליו). חשוב להוסיף את נוזל הקירור רק כאשר המנוע קר!
- ערנות לחום בזמן נסיעה – במהלך נסיעה, צג המכוונים יציג לנו את טמפרטורת המנוע. חשוב להיות ערנים לכך ולפנות למוסך במקרה של חריגה.
- שימוש בנוזל קירור מתאים – על מנת לשמור על מערכת הקירור, חשוב להשתמש אך ורק בנוזל קירור איכותי, ולא להתפשר על נוזלים מאיכות ירודה הקיימים בשוק.
- השמעות להוראות היצרן – כל יצרן מציג הנחיות ברורות בנוגע לתדירות החלפה ומילוי של נוזל בכל דגם רכב ספציפי. הקפדה על הוראות אלה היא חובה! לרוב המלצות אלה מבוססות על קילומטראז' נסיעה או תקופת זמן מסויימת.