Site icon מקומון רמת גן

מה מונע היריון – ומה אפשר לעשות?

רבים מאתנו סבורים כי כניסה להריון באופן טבעי היא עניין פשוט. בפועל, לא נדיר למצוא נשים שמתקשות להיכנס להריון במשך זמן רב. אין זה מקרה: הסיכוי להיכנס להריון בכל מחזור חודשי הוא רק כ- 20%. ככל שהגיל עולה, כך הסיכוי יורד.

למעשה, אי-פריון מוגדר כמצב בו זוגות לא מצליחים להרות לאחר שנה של ניסיונות. אצל נשים בנות 35 ומעלה, נקבע רף של חצי שנה. סטטיסטית, מדובר בכ- 10% מהזוגות. מתוכם, כ- 40% מהמקרים קשורים לבעיות גופניות או פסיכולוגיות אצל האישה, 40% קשורים לבעיות אצל הגבר, והשאר משולבים או בלתי מוסברים.

הגורמים לקשיים בכניסה להריון

אי- פריון אצל גברים קשור לכמות או איכות הזרע. איכות זרע בעייתית קשורה ליכולת התנועה שלו, המבנה, או יצירה לקויה שלו בשק האשכים. הסיבות לכך יכולות להיות מולדות או ביולוגיות- נרכשות, כמו אורח חיים בעייתי (עישון, שתיית אלכוהול), חשיפה לקרינה או לחומרים בעייתיים, דלקות חוזרות ונשנות באזור האשכים, בעיות בהורמונים וסתימה בצינורות הזרע.

אצל נשים, אי- פריון קשור קשר הדוק לגיל. מאמצע שנות השלושים יורדת הפוריות באופן הדרגתי אך משמעותי, לצד עלייה בסיכון לבעיות בפוריות. הסיכוי של נשים להרות בסוף גילאי ה-20 שלהן הוא כ-30% מדי חודש, ובשנות ה-30 המאוחרות כ-15%. רק 0.2% מהלידות מתרחשות מעל גיל 45.

בעיות נוספות הגורמות לבעיות של אי-פריון בקרב נשים הן מבנה לא תקין של הרחם; שיבושים הורמונליים שפוגעים בביוץ; בעיות או פגיעות בשחלות, בצוואר הרחם או בחצוצרה. גם אצל נשים, הבעיות יכולות להיות מולדות או ביולוגיות – נרכשות, כמו למשל התפתחות של גידולים שפירים באזור הרחם, זיהומים או אנדומטריוזיס.

מה עושים במקרה שלא נכנסים להריון?

קודם כל, כדאי לקחת אוויר ולהתאזר בסבלנות. חרדה מורידה את הסיכויים להיכנס להריון. זה נכון לכל שלב ושלב בהמשך הדרך. קחו בחשבון שנכנסתם עכשיו לריצת מרתון ולא לספרינט.

אם אתם בשנה הראשונה מהרגע שהתחלתם לנסות, אפשר להירגע. אפשר להמשיך ולנסות באופן טבעי. יתכן בהחלט שזה ייקח זמן, והצלחה תגיע רק בניסיון העשירי, וזה בסדר, טבעי והגיוני.

ניסיתם במשך שנה ולא הצלחתם להיכנס להריון? כדאי לבדוק את הנושא. אם האישה בגיל מבוגר מ- 35, כדאי לבדוק לאחר חצי שנה. פנו לייעוץ רפואי ומקצועי, שיתמקד גם באישה וגם בגבר. יתכן בהחלט כי הבעיה היא פוריות נמוכה של הזרע.

אחרי שהתייעצתם, וגיליתם מהי הבעיה, אפשר להתחיל טיפולי פוריות, בהתאם למה שעלה בייעוץ. אם החלטתם על הפריה חוץ גופית, דעו כי זה כרוך במתן הורמונים לאישה, שיעודדו יצירת ביציות, אותן שואבים ומפרים במעבדה. לאחר מכן, העוברים מוחזרים לרחם. מדובר בטיפולים לא נעימים לאישה, עם תופעות לוואי רבות וקשות, וסיכויי הצלחה לא גבוהים, ולכן לא תמיד מוכנים לעבור זאת.

פתרונות נוספים

גם אם ההליך לא צלח, ניתן לבחור בפתרונות נוספים, דוגמת אימוץ – הליך בסיומו מקבל זוג הורים ילד או ילדה שנולדו לזוג הורים אחר, אשר אין להם יכולת לגדלו; או לחלופין, הודות לקידום הטכנולוגי שכל העת מתקדם בתחום זה, לפתוח בהליך פונדקאות בגאורגיה, אוקראינה או ישראל..

Exit mobile version