Site icon מקומון רמת גן

מה זו שפת R – ומדוע הפכה להיות כה פופולרית?

צילום: freepik

עולם שפות התכנות הוא עשיר מאוד. מאז שהומצאו המחשבים הראשונים, עולם התכנות עשה קפיצת דרך עצומה, עד שכיום ניתן לתכנת בעשרות שפות שונות, למגוון רחב מאוד של מטרות ושימושים. אנשים שרק מתוודעים לעולם התכנות, מחפשים בדרך כלל ללמוד שפת תכנות שתהיה גם קלה יחסית ללימוד וגם בעלת שימושים נדרשים בתעשיית ההייטק. זו אחת הסיבות שמתכנתים רבים מתחילים את דרכם דווקא בלימוד של פיתוח ווב. שפות שמיועדות לבניית אתרים, כמו ג'אווה-סקריפט וגם HTML ו-CSS,  הן פשוטות יחסית ללימוד והן גם מאוד פרקטיות מבחינת שוק העבודה.

מתכנתים אחרים מעדיפים ללמוד תחילה שפה כמו פייתון, שהיא גם מאוד שימושית ונחשבת לשפה שרצוי להתחיל ממנה את הלימוד של שפות תכנות. למעשה, עקרונות התכנות הכלליים הם משותפים לכל השפות, ומבוססים על עבודה עם משתנים, פונקציות ושימוש בתנאים לוגיים. הדבר העיקרי השונה בין שפות שונות הוא הסינטקס שלהם, כלומר המבנה התחבירי של השפה. יחד עם זאת, ישנן שפות שמיועדות לשימושים שונים וייחודיים יותר, ואחת מהשפות האלו היא שפת R.

היכרות עם שפת R

שפת R היא שפת תכנות שמשמשת בעיקר לסוגים שונים של עבודה סטטיסטית. בעזרת השפה, ניתן לבנות מודלים סטטיסטיים מתקדמים וגם לשלב בהם אלמנטים גרפיים רבים. השפה פותחה בשנות ה-90, אך היא עדיין רלוונטית מאוד גם כיום. השפה כוללת מגוון של טכניקות סטטיסטיות, ביניהם גם מודלים ליניאריים, מודלים לא ליניאריים, ניתוח של אשכולות ועוד. פרט לפונקציות קבועות מראש רבות מאוד שישנן בשפה, שפת R היא שפת תכנות לכל דבר, כך שכל מתכנת יכול לבנות פונקציות משלו בהתאם לצרכיו. ניתן גם לשלב אובייקטים של שפת R בתכנות עם שפות אחרות, כמו פייתון, ג'אווה, C++ ועוד.

שפת R היא שפה מונחית עצמים, בשונה מתוכנות ושפות רבות אחרות שמשמשות לעבודה עם נתונים סטטיסטיים. תכונה זו, בשילוב עם היתרונות האחרים של השפה, הפכו אותה לשפה המובילה לשימוש בתחום ה-Big Data, ה-BI, והעבודה על מודלים סטטיסטיים שונים.

למה משתמשים בעיקר בשפת R?

שפת R משמשת בהצלחה חברות הייטק וחברות ענק עסקיות לצורך ניתוח נתונים, מעקב אחר תהליכים, ייעול העבודה ועוד. בתחום הבינה העסקית, שהוא תחום שבו מבצעים ניתוח של נתונים ותהליכים לצורך אופטימיזציה עסקית וארגונית, משתמשים רבות בשפת R. השפה נמצאת גם בשימוש של חוקרים בעולם האקדמיה, בתחומים כמו סטטיסטיקה, הנדסת תוכנה וגם ביו-אינפורמטיקה.

מהם יתרונות השפה?

לשפת R יש כמה יתרונות משמעותיים. היתרון הראשון שלה הוא שמדובר בשפה המבוססת על "קוד פתוח". זה אומר שהשימוש בשפה הוא חינמי לחלוטין, ושמאחוריה עומדת קהילה גדולה מאוד של מפתחים שממשיכים לשכלל אותה לצרכים שונים. שפות קוד פתוח הן שפות שבהן ניתן להשתמש בפונקציות והרחבות של מפתחים אחרים, וכך להעשיר את היכולות של השפה.

יתרון בולט אחר של השפה הוא בכך שניתן להציג בצורה גרפית את הנתונים בה, וכך לבנות באמצעותה מודלים גרפיים מורכבים למגוון שימושים. השפה כוללת מגוון גרפים מובנים שניתן להשתמש בהם, ובנוסף ניתן להשתמש בהרחבות גרפיות שונות וכן לפתח באופן עצמאי יישומים גרפיים במהלך העבודה איתה.

איפה לומדים שפת R?

ניתן כיום ללמוד שפת R בקורסים רבים, מהם קורסים שניתנים בפורמט מקוון וקורסים שנלמדים במכללות פרטיות שונות ברחבי הארץ. מכיוון שמדובר בשפת קוד פתוח, יש מאגר עשיר וגדול מאוד של מידע על שפת R ברשת, ומי שיהיה חרוץ דיו, יוכל ללמוד להשתמש בשפה גם בכוחות עצמו בעזרת מדריכים אונליין.

Exit mobile version