Site icon מקומון רמת גן

מה זה ביג דאטה?

ביג דאטה הוא מונח שגור ושכיח מאוד כיום בתחומי תעשייה רבים. בעברית, נתוני ביג דאטה נקראים "נתוני עתק", והמונח מתייחס למאגרי מידע גדולים מאוד, שיכולים להיות בהם נתונים שאינם מאורגנים בצורה זהה ומגיעים ממגוון של מקורות שונים.

התחום המעשי הקשור בעבודה עם ביג דאטה נקרא ניתוח נתונים. ברובד העסקי, המידע הרב המגיע ממקורות שונים מצריך ניתוח ויכולת חיפוש בתוכו. עסקים שעובדים עם כמויות גדולות של מידע צריכים אנליסטים שיש ביכולתם לא רק לנהל את המידע, אלא גם לדעת לחפש בתוכו ולהסיק ממנו מסקנות כתוצאה מהניתוח שנעשה. הסקת המסקנות הזו יכולה לשמש למגוון מטרות, החל מניתוח מידע עסקי ובינה עסקית, ועד לשימושים מדעיים שונים בשימוש במחקרים (כמו מחקרים בגנטיקה, למשל).

מה מאפיין נתונים של ביג דאטה

נתונים של ביג דאטה מאופיינים בכך שהם קודם כל רבים מאוד מבחינת ההיקף שלהם. מאגר מידע שיש בו 100 רשומות, למשל, לא ייחשב כביג דאטה. מאגרי נתונים של ביג דאטה הם כאלה שמכילים אלפי נתונים מסוגים שונים, ויכולים להגיע גם לרבבות רבות של שורות מידע במאגר הנתונים שאותו מנהלים.

בנוסף לכך, נתוני ביג דאטה מאופיינים ב-5 פרמטרים מרכזיים – נפח, מהירות, גיוון, אי יציבות ואי אמינות. המשמעות של הפרמטרים האלה היא שלעתים ניהול המידע הוא מאתגר, ושיש צורך בידע מקצועי רב בתחום ניתוח הנתונים, כדי לנהל את המידע, לחפש בו ולייצר מסקנות אופרטיביות בתחום שבו המידע עוסק.

כלי ביג דאטה לחיפוש וניטור של מידע

כיום, עולם ניתוח הנתונים כולל כלים טכנולוגיים רבים שמאפשרים חיפוש וניטור מידע בתוך מאגרים של ביג דאטה. יכולת החיפוש בתוך המאגרים היא חשובה מאוד, מפני שרק כך ניתן לבצע מחקרים ולהסיק מסקנות מתוך המידע הקיים. לשם כך , כאמור, יש כלים רבים, שחלקם מנוהלים בענן.

צילום: freepik

לשם כך, חברות מובילות בעולם הטכנולוגיה מפתחות כלים שיכולים לתת מענה לדרישות של העבודה עם ביג דאטה. בתחום האחסון הדיגיטלי, למשל, חברות כמו IBM ו-EMC מפתחות כלים רלבנטיים, ובתחום הסטטיסטיקה והמודיעין העסקי ניתן למצוא כלים כמו Cloudera, למשל.

אחד מהתחומים העסקיים החמים ביותר כיום הקשורים בביג דאטה הוא תחום ה-BI (בינה עסקית). בינה עסקית מתמקדת בניתוח של מידע היכול להוביל ליישומים עסקיים רבים ושונים, כמו – אפיון של קהלי יעד, ייעול של תהליכי עבודה, פיתוח של מוצרים חדשים ועוד. תחום הבינה העסקית הוא תחום שמושקעים בו בשנים האחרונות תקציבי פיתוח גדולים מאוד ברחבי העולם (וגם בישראל). היכולת להסיק מסקנות עסקיות אופרטיביות כתוצאה של ניתוח נתונים גדול מאוד, היא יכולת נדרשת ביותר והיא חלק בלתי נפרד מכל פעולה של פיתוח עסקי כיום.

כלי ביג דאטה לתחזיות באפיקי השקעה

בתחום המסחר הכלכלי, שימוש בכלים של ביג דאטה יכול לסייע בניתוח תבניות ומגמות בשוק הבורסה. על סמך ניתוח של נתונים רבים מאוד הקשורים לחברות הנסחרות בבורסה, ניתן לייצר תחזיות לגבי אפיקי השקעה מומלצים ולצפות במידה מסוימת את ההתנהגות של השווקים. לכן, כלים חדישים רבים מסייעים למשקיעים פרטיים ולחברות השקעה גדולות, וניתוח הנתונים הפיננסיים יכול לייצר תחזיות מדויקות למדי שיכולות לסייע מאוד בתחום ההשקעות.

Exit mobile version