Site icon מקומון רמת גן

מהו דין ירושה לילדים מנישואים קודמים

מהן הזכויות בירושה שהותיר אחריו המנוח לילדיו מנישואיו הקודמים? האם הילדים מנישואים קודמים יכולים לרשת את ההורה שלהם? אילו זכויות מגיעות לילדי המנוח מנישואים קודמים בעיזבון של בן או בת הזוג של האב או האם שנפטרו?

ובכן, סוגיית חלוקת הירושה לילדים נישואים קודמים נחשבת למורכבת ולאחד מהמקרים המסובכים ביותר בדיני ירושה. על פי חוק הירושה הזכות בעיזבון תלויה בקשרי דם בין אבות לבנים, לכן אם המנוח הותיר אחריו בן או בת זוג וילדים, בן הזוג שנותר בחיים יורש על פי החוק מחצית מהעיזבון ואת מכונית הנוסעים והמיטלטלין, וילדי המנוח יורשים גם הם מחצית מהעיזבון ומתחלקים ביניהם בחלקים שווה בשווה. על פי ההגדרה המשפטית ילדי המנוח הם גם ילדיו מנישואיו הקודמים, אך העיזבון לא יחולק לילדים של בן הזוג (או בת הזוג) של המוריש מנישואיו הקודמים.

הפתרון המומלץ לבני זוג בנישואים שניים – צוואה

כדי להימנע מסיבוכים בין היורשים מומלץ תמיד לערוך צוואה, עדיף בעזרת עורך דין מיומן ומנוסה בדיני צוואות וירושות. לפני נישואים שניים כדאי להכין צוואה בכתב ולציין או אופן חלוקת העיזבון בהתאם לרצונו החופשי של המצווה.

כאשר מנסחים צוואה במקרה שיש ילדים משותפים לבני הזוג שהתחתנו בשנית וילדים מנישואים קודמים, המצווה יכול להגן על ילדיו מנישואיו הקודמים ועל הילדים המשותפים עם בת זוגו הנוכחית ולמעשה המוריש יכול להחליט על חלוקה שווה בשווה בין כל ילדיו ולהחריג רק את הילדים של בן הזוג איתו הוא התחתן בנישואים שניים.

צילום: ג'ורדן וויט

עם זאת יש מקרים מורכבים ומסובכים מבחינה משפטית בהם הצוואה לבד לא תספיק ועדיף לערוך גם הסכם ממון לפני או אחרי הנישואים השניים. בהיעדר צוואה בתי המשפט לענייני ירושה פוסקים על פי הדין שנקבע בחוק הירושה, לכן הילדים המשותפים והילדים מנישואים קודמים נחשבים לילדיו הביולוגיים של המנוח והם יקבלו חלקים שווים מהעיזבון של אביהם. זהו מצב העשוי לגרום עוול לילדים של המנוח מנישואים קודמים, לדוגמה אם המנוח נפטר ויש לו שני ילדים מנישואים קודמים ושני ילדים מבת זוגו בנישואים שניים, ולאחר כמה ימים גם בת הזוג נפטרת, הרי ילדיו של המנוח יקבלו חלקים שווים מהעיזבון שהוא הותיר אחריו, אך ילדיה של בת זוגו יקבלו גם את מלוא העיזבון של האם, לכן הם מקבלים ירושה גדולה יותר.

ערעור על צוואה המקפחת את הילדים מנישואים קודמים

לא מעט מקרים מגיעים לבתי המשפט לענייני משפחה כתוצאה מסכסוכי יורשים, בעיקר במצבים בהם יש לנפטר ילדים מנישואים קודמים. הילדים של המנוח מנישואיו הקודמים עלולים לחוש מקופחים עקב צוואה שהותיר אחריו המנוח בלי לתת להם חלק מהעיזבון או בגלל החלטה לתת להם חלק קטן שאינו משתווה לחלקם של ילדיו מנישואיו השניים.

יש אפשרות להגיש ערעור לבית המשפט כדי לפסול את הצוואה בגין השפעה בלתי הוגנת, יחד עם זאת חשוב לדעת כי מדובר בתיק משפטי מורכב וקשה להוכחה ונדרש ידע משפטי וניסיון רב בתחום. על פי סעיף 30 א' לחוק הירושה ניתן לבטל את צוואת המנוח אם היא נעשתה תחת השפעה בלתי הוגנת, איום, אונס, תרמית או תחבולה. בית המשט העליון קבע 4 מבחנים להוכחת ההשפעה הבלתי הוגנת – מבחן תלות ועצמאות, תלות וסיוע, קשרי המצווה ומבחן נסיבות עריכת הצוואה.

Exit mobile version