Site icon מקומון רמת גן

מבקר המדינה: ליקויים בבית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן

ממצאי הבדיקה שנעשתה בבתי המשפט המקומיים, ביניהם רמת גן, העלתה סדרי מנהל בעייתיים, זיקה אסורה בין בית המשפט ועובדיהם לרשויות המקומיות, בעיות אבטחה וליקויים בגביית הכספים.

צילום: באדיבות דוברות בתי המשפט

השבוע התפרסם דו"ח מבקר המדינה לשנת 2016, ואחד מסעיפיו עסק בנהלי העבודה, גביית הכספים והשירות שניתנים בבתי המשפט לעניינים מקומיים. אחד מבתי המשפט שנבדקו היה רמת גן, וגם בו התגלו ליקויים, אחד מהם נובע מזיקה בעייתית בין עובדי מערכת המשפט לרשות המקומית, דבר שעלול להוביל לניגודי אינטרסים.

בתי משפט לעניינים מקומיים הוקמו בישראל מכוח חוק בתי המשפט הקובע שדין בית משפט כזה הוא כדין בית משפט שלום, וכן את סמכותם העניינית לדון בעבירות לפי פקודת העיריות, פקודת המועצות המקומיות וחוק התכנון והבנייה. פעילותם כפופה באופן לרשות המקומית ולרשות השופטת, ובפועל הרשויות המקומיות מעסיקות ומשלמות את שכר עובדי המזכירויות והמזכיר הראשי, ואילו השופטים והקלדניות מועסקים על ידי הנהלת בתי המשפט. בדו"ח שפרסם השבוע מבקר המדינה, יוסף שפירא, מצוין שהכפילות הבעייתית נידונה כבר ב-1994, אך טרם נפתרה. הביקורת הנוכחית התקיימה במאי-אוקטובר 2015. ליקוי ראשון גילה שאין אחידות בנוהלי העבודה בין בתי המשפט, והמזכירויות קיבלו את נהלי העבודה מכמה גורמים ללא תיאום או ראייה כוללת, דבר שעשוי להביא לכך שהמענה המקצועי לתושבים לא יהיה אחיד או שלם. ליקוי אחר העלה הטמעה חלקית של מערכת המחשוב נט המשפט, וכן שלא מתבצעת ביקורת על העבודה במזכירויות. ליקוי חמור במיוחד גילה שחלק מהעובדים כפופים מנהלית לגורמים ברשות, בדגש על היועץ המשפטי, הפועל לעיתים קרובות כצד בתיקים הנידונים בבית המשפט. בבית המשפט המקומי ברמת גן התברר למבקר שכל קבילה משמעתית של עובדים כפופה לרשות המקומית ולא למערכת בית המשפט, ובתשובתה של עיריית רמת גן מדצמבר 2015 נמסר למבקר כי ראש העירייה יפתור את הבעיה וימנה את מנהל המחוז לקובל משמעתי של עובדי בית המשפט המקומי.

בנושא הכספי התברר שמדורי גבייה ברשויות פועלים בתוך בית המשפט המקומי, דבר החותר תחת עיקרון הפרדת הרשויות, כמו כן התברר שלא קיים ניתוק מלא בממשק הכספי של בית המשפט לבין זה של הרשויות המקומיות. ליקוי אחרון שהעלה המבקר עוסק באי סדרים בסידורי האבטחה, וכולל חוסר אחידות בהעסקת מאבטחים בבתי המשפט, שחלקם עובדי משמר בתי המשפט וחלקם מועסקי הרשות המקומית. כך נוצר אי שוויון בתשלומים עבור האבטחה. המלצות המבקר קובעות הסדרת נהלי עבודה משותפים לכלל המזכירויות,

והקפדה יתרה על ניתוק הזיקה שבין הרשות המקומית לבין מנגנון השיפוט, וכן כי יש לפתור מיידית את נקודת התורפה של המאבטחים הנהוגה כיום, ואינה הולמת את רמת האבטחה הנהוגה בבתי משפט.

 

 

Exit mobile version