Site icon מקומון רמת גן

מבחן MOXO – יתרונות מול חסרונות

מבחן מוקסו (MOXO) הוא מבחן לבדיקה ואבחון של הפרעות קשב וריכוז הנעשה באופן ממוחשב. זהו מבחן תפקוד מתמשך הכולל הפרעות. במהלך המבחן נבדקת יכולתו של הנבחן בכמה פרמטרים – קשב, תזמון, היפראקטיביות ואימפולסיביות. מבחן מוקסו בנוי על סדרה של מצבי חיים אמיתיים מסביבת חייו של הנבדק, אשר לתוכם משולבים מסיחי דעת שונים.

כדאי לדעת כי מבדק MOXO מיועד לילדים עד גיל 12, זו תוכנה חדשה יחסית שפותחה בישראל, ורבים טוענים כי הכלי נחשב לאמין יותר לעומת תוכנות אחרות להערכת הפרעות קשב וריכוז.

מהלך המבחן

מבחן מוקסו בנוי מכמה שלבים והוא מותאם לגיל הנבדק. ילדים בני 6 עד 12 יבצעו מבחן של כ-15 דקות בעוד נבחנים בני 13 ומעלה יבצעו מבחן של כ-18 דקות. במהלך המבחן מוצגים לנבדק מצבי חיים שונים ותוך כדי מתווספים להם מסיחים שונים – מסיחים קוליים, מסיחים ויזואליים, שילוב של מסיח ויזואלי ומסיח קולי באותו הזמן וכדומה. כל זה קורה במהלך שמונה שלבים בהם רמת המורכבות וכמות המסיחים המוצגת עולות. שלב 1 במבחן ושלב 8 במבחן הם ללא מסיחים.

צילום: דניאלה דימיטרובה, פיקסביי

תוצאות מבחן MOXO

כאשר תוצאות המבחן מתקבלות מחלקים אותן לשתי קטגוריות – פרופיל קשבי ופרופיל אישי. הפרופיל הקשבי נבנה בהשוואה לבני גילו ומגדרו של הנבחן והפרופיל האישי נבנה בהשוואה לעצמו. בכל פרופיל מתקבלים ציונים. ציונים אלו יכולים להעריך את יכולתו של הנבדק להתמיד במשימה, לא להיות מוסח מגורמים שונים בסביבה ועוד.

יתרונות מול חסרונות

למבחן MOXO מספר יתרונות. מבחן זה פותח בשנות האלפיים והוא נחשב מתקדם ומפותח יותר לעומת מבחני TOVA למשל. כמו כן, אחוז הדיוק של מבחן מוקסו עומד על כ-95 אחוזים לעומת כ-80 עד 85 אחוזים במבחן טובה. לבסוף, מבחן זה מבוצע ללא צורך בנטילת תרופה כגון ריטלין או קונצרטה ובוחן את יכולותיו הטבעיות של הנבדק. זהו יתרון עצום כיוון שאין צורך לקחת תרופה כימית במהלך המבחן, ויש הורים שאינם מעוניינים לתת ריטלין או תרופה כימית אחרת לילד, בגלל סיבות שונות, בעיקר בגלל תועפות הלוואי הידועות.

יחד עם זאת, חשוב להבין שגם במקרה זה של מבחן MOXO, כפי שזה גם במקרה של מבחן טובה, הוא אינו יכול לעמוד לבדו. משמעות הדבר היא שלא ניתן להסתמך על תוצאות המבחן לבדן כדי לאבחן האם נבדק מסוים אכן סובל מהפרעות של קשב, ריכוז והיפראקטיביות או לא. לצד מבחן זה יש לבצע סדרה של מבחנים, תשאולים ובדיקות נוספות על מנת לקבל אבחנה מקיפה ומעמיקה.

את מבחן MOXO ניתן לבצע במכונים שונים. אפשר לבצעו במכונים פרטיים, בהם העלות שלו תהיה גבוהה, או במכונים אשר יש להם הסדר עם אחת מקופות החולים. במקרה זה עלותו של המבחן תהיה זולה יותר ומסובסדת. כך או כך, חשוב לבצע את המבחן במכון מנוסה ומקצועי על מנת לקבל את הליווי, הבדיקה והתוצאות הטובים ביותר.

Exit mobile version