Site icon מקומון רמת גן

לשחק במגרש של הגדולים – הכשרה לניהול בכיר

צילום: עמיעד טאוב

תפקידי ניהול בכיר קורצים לעובדים בכל תחומי המשק. כמעט כולם רוצים לקחת אחריות, לקבל החלטות ולגרום לדברים לקרות. הדרך לעשות את זה היא להשתתף בקורסים מקצועיים ולעבור הכשרה ייעודית כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה.


ההנחה לפיה כל עובד רוצה להיות מנהל היא ככל הנראה אחד העקרונות המנחים של שוק העבודה המודרני. השאיפה להתקדם מניעה עובדים ומעוררת אצלם מוטיבציה פנימית. זו המוטיבציה החזקה ביותר שגם מאפשרת לארגון לגדול ולהתפתח, אך יש לה עוד הרבה השלכות נוספות. בראש ובראשונה, עובד שמזהה אפשרות קידום צריך להכיר את ההבדלים בין תפקידי הניהול הבכיר ולבדוק איזה מסלול הוא האטרקטיבי ביותר עבורו.
נכון לשנת 2014, בכ-89% מהחברות הציבוריות הנסחרות בבורסה בישראל קיים בעל שליטה. זהו המנהל הבכיר ביותר ודרכו עוברות כל ההחלטות האסטרטגיות של הארגון. בעלי שליטה מהווים 15% מסך הבכירים המועסקים בחברות הבורסאיות ובעלי שליטה מהווים 23% מהמנכ"לים וכ-41% מראשי הדירקטוריון בחברות.מכאן ניתן ללמוד על הבדלים בין תפקידי ניהול בכיר ועל השכיחות של חברי דירקטוריון לדוגמא לעומת בעלי שליטה עצמאיים.
מעבר לכך, בעלי שליטה שמכהנים בארגון בתור מנהלים בכירים מרוויחים שכר שגבוה בממוצע בכרבע משכר הבכירים השכירים. המשמעות היא שמשתלם יותר להיות גם בעל שליטה וגם מנהל בכיר וזו סיבה מספיק טובה בפני עצמה לנסות ולהתקדם במדרג התפקידים. מבחינת מדיניות התגמול, במהלך השנים 2013-2014 הסכימו מרבית החברות הנסחרות בבורסה לפרסם את המדיניות שלהן וכך קל יותר לעקוב אחר השינויים.
למה כולם רוצים להיות מנהלים ואיך עושים את זה?
השכלת המנהלים במשק מעידה על חשיבות ההכשרה המקצועית. למעל 65% מהמנהלים יש הכשרה אקדמית והם בוגרי תואר בניהול ותואר במנהל עסקים, לעומת 20% עם השכלה על תיכונית ו-14% עם השכלה תיכונית בלבד. למרות שהרוב המוחלט של המנהלים מסתמך בעיקר על אינטואיציות, ניסוי וטעייה או ניסיון העבר, אין עוררין לגבי חשיבות ההכשרה והכלים שיכולים להפוך עובד זוטר למנהל בכיר ומקצועי.
הכשרה לניהול בכיר היא הדרך הטובה ביותר לקדם קריירה עצמאית. כיום קיימת אופציה להשתתפות בקורסים במגוון תפקידים של ניהול בכיר, כמו דירקטורים וניהול עסקי. הקורסים מאפשרים לעובד לעלות שלב ולעבור לעמדה בכירה יותר. חלק מהקורסים מיועדים עבור עובדים שמחזיקים בתפקידי מפתח בחברה וזקוקים להכשרה כדי לקבל תחומי אחריות חדשים, בעוד חלק אחר בנוי כמסלול הכשרה ייעודי לתפקיד ספציפי. הקורסים מועברים על ידי מרצים עם ניסיון מעשי ועל בסיס תכנית לימודים מעודכנת. בארגונים גדולים מעודדים את העובדים לצאת לקורסים כאלה הזה ולחזור עם השכלה רחבה.
מבחינה עקרונית, כל העובדים רוצים לקבל תפקידי ניהול ולקחת אחריות על תהליכים שמתרחשים בארגון או בחברה, אך רק מעטים מבינים את המשמעותית האמיתית של הנושא. כמו כן, התמריץ הנפוץ בקרב העובדים הוא התגמול הכלכלי ולאו דווקא אופי העבודה: נכון לסקר משנת 2012, 65% מהעובדים בצרפת למשל רוצים להיות מנהלים בגלל המשכורת, 12% בגלל האחריות ועוד 7% בשביל להשפיע על תהליכים שמתרחשים בתוך או מחוץ לארגון.
תגמולי המנהלים נקבעים על ידי דירקטוריון החברה והם בדרך כלל נסמכים על המלצה של ועדת שכר שמונתה לשם כך. התגמולים כוללים שכר בסיס, בונוס תלוי ביצועים, אופציות הניתנות בהתאם לביצועים או אופציות על מניות וכמובן תכניות פנסיה. בנוסף, כוחות היצע וביקוש ושיקולים פרטניים לכל שוק משפיעים גם הם על שכר המנהלים ועל הביקוש לניהול בכיר בקרב עובדים בדרגות הכשרה שונות.

Exit mobile version