Site icon מקומון רמת גן

למה צריך ייפוי כוח מתמשך?

עבור כל אדם תכנון העתיד הוא חשוב, ללא קשר לגיל או סטטוס רפואי. היבט אחד חשוב בתכנון העתיד הוא להתכונן למקרים שבהם האדם לא יהיה כשיר לנהל את ענייניו. במקרים כאלה וגם במקרים שבהם אדם כבר איבד את יכולתו לנהל את עניינו, ניתן להיעזר בכלי משפטי הנקרא ייפוי כוח מתמשך, אשר מוגדר בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. אם כן, מדוע ייפוי כוח מתמשך נדרש, מהו כלי משפטי זה, מי יכול לשמש כמיופה כוח וכיצד מתקיים המינוי של האפוטרופוס, על כל זאת ועוד נענה במאמר זה.

 

קרדיט – Canva

מה זה ייפוי כוח מתמשך?

 

בפרק שני1 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מוגדרים המונחים הנוגעים לייפוי כוח מתמשך. פרק זה קובע מיהו בעל כשירות משפטית, מיהו זה אשר ראשי למנות מיופה כוח, כיצד מפקידים ייפוי כוח מתמשך בידי אפוטרופוס ועוד. החוק מגדיר כי מיופה כוח מוסמך לקבל בשם הממנה כל החלטה הקשורה לעניינים הכלולים בייפוי הכוח. זאת למעט פעולות אשר לפי מהותן או דינן חייבות להתבצע באופן אישי.

 

למעשה, ייפוי כוח מתמשך הוא תוצאה של תיקון אשר נכנס לחוק בשנת 2016, אשר מאפשר מינוי אפוטרופוס בידי אדם בגיר הכשיר לנהל את ענייניו. לעומת זאת, בעבר ניתן היה למנות אפוטרופוס אך ורק עבור אדם שאינו כשיר לנהל את ענייניו. כך, ייפוי כוח מתמשך יכול לשמש את מי שמעוניין להתכונן למקרה שבו יתקיים אובדן כשירות ולקבוע בעצמו מי ימונה כאפוטרופוס על ענייניו.

 

ייפוי כוח מתמשך – מתי הוא נדרש?

 

ישנם מספר מקרים שבהם ייפוי כוח מתמשך נדרש. ראשית, ייפוי הכוח נדרש כאשר האדם הממנה אינו עוד כשיר לקבל החלטות או לבצע החלטות מסוימות בענייניו. יחד עם זאת החוק קובע כי ישנם נושאים שבהם האפוטרופוס אינו רשאי לקבל החלטות או לבצע פעולות, כמו המרת דת, השתתפות בבחירות, עריכת צוואה ועוד.

אחד מהיתרונות של ייפוי כוח מתמשך הוא מניעה של דילמות וחיכוכים בין בני המשפחה, במקרה שיש לקבל החלטות כאשר אדם אינו עוד כשיר לנהל את ענייניו. באמצעות ייפוי הכוח ישנה הגדרה ברורה ומשפטית אודות האפוטרופוס אשר רשאי לבצע פעולות או לקבל החלטות בענייניו של הממנה.

 

חשוב לציין כי ייפוי הכוח אינו קובע רק מי יהיה האפוטרופוס, הוא גם כולל הנחיות ברורות ומדויקות אודות האופן שבו ירצה הממנה שענייניו יתנהלו. ייפוי הכוח יכלול את הנושאים שבהם יוכל האפוטרופוס לטפל ובאיזה אופן. כמו כן, יוכל הממונה לקבוע למנות יותר מאפוטרופוס אחד, מתי יהיה צורך לסיים את תפקידו של אפוטרופוס ומי יכול להחליף אפוטרופוס המצוין בייפוי הכוח המתמשך.

 

אדם יכול לבחור לנסח ייפוי כוח מתמשך בליווי עורך דין המורשה לעסוק בנושא זה, כדי למנוע התערבות של בית המשפט במקרה וכשירותו תאבד. כך, יכול הממנה לדעת בדיוק מי יטפל בענייניו במקרה הצורך ולדעת כי רצונותיו יבוצעו בידי אדם שבו יבחר להפקיד את ענייניו.

 

אפוטרופוס אינו בהכרח יהיה רשאי לקבל החלטות בנושאים רפואיים. אם אתם בוחר לנסח ייפוי כוח מתמשך שבו הוא מחריג את הסמכות לקבל החלטות בנושאים רפואיים, לא יוכל המיופה לקבל החלטות בעניינים אלה. לחילופין ניתן לנסח ייפוי כוח מתמשך המסמיך את המיופה לפעול בשם הממנה בעניינים רפואיים בלבד.

 

אם כן, ייפוי כוח מתמשך נדרש כאשר אדם מעוניין להתכונן לעתיד לבוא, בידיעה שענייניו ינוהלו בצורה הטובה ביותר, לפי רצונותיו והעדפותיו. מסמך זה מאפשר במידה רבה לאדם לשמור על האוטונומיה שלו, גם בזמן שבו כשירותו הפיזית והמנטלית אינן מאפשרות לו לשמור על האוטונומיה שלו בעצמו.

Exit mobile version