Site icon מקומון רמת גן

למה הגדג'טים שלנו לא מכוסים בעץ?

צילום: עמיעד טאוב

סדרת הטלוויזיה "מד מן" משקפת את העיצוב של שנות ה-60 של המאה הקודמת כולל מכשירי אלקטרוניקה מצופים בעץ (טלוויזיה מצופה פורניר או פטיפון מצופה עץ אגוז). אז למה היום נראה לנו כאילו העץ מתנגש עם החזון שלנו לגבי העתיד?

עד לפני כ-30 שנה, כמעט כל הגאדג'טים היו מצופים בעץ, וחלקם מעוטרים בטכניקות חריטה וצריבה על עץ. אז איפה המחשבים, טלוויזיות ה-HD והסמרטפונים מצופי העץ? מדוע נעלם העץ מחומרי הציפוי של הגאדג'טים שלנו?

שתי סיבות, אחת מעשית והשנייה רוחנית, גורמות לדרך שבה אנחנו מתייחסים לשאלה "מה אפשר ללמוד מהטכנולוגיה על העתיד שלנו?"

הסיבה המעשית

אחת הסיבות החשובות בגינן חברות אלקטרוניקה הפסיקו להשתמש בעץ היא שקשה לעבוד אתו. העץ הוא חי.

זוהי הבחנה קלה אבל חשובה. בחינה של גרגיר במשטח העץ תגלה את הזהות הייחודית של העץ שגידל את המשטח. זה הבשר של יצור חי. כמו שניתוח הוא פעולה שלא מתאימה לפס ייצור, כך גם עבודת העץ. היא דורשת מיומנות באומנות העץ.

נדרש המון ידע כדי להבין איך לעבוד עם כל סוג של עץ. ונדרש שיקול דעת רב כדי להתבונן בעץ ולדעת אם אפשר לעקם אותו, ליצור ממנו שבבים או להשתמש בו לשם צריבה על עץ. העץ מתרחב, מתכווץ, מתפצל. אי אפשר פשוט להכפיף אותו למפרט הנדסי כמו עם פלסטיק. זאת אומנות. לכן, הטכנולוגיה השאירה את העץ מאחור. וזה גם יקר. אפשר להזריק פלסטיק לתבנית בדקה, וזה גם זול. לעשות אותו דבר עם חתיכת עץ יעלה לפחות פי חמש. כל אלה גורמים לכך שהעץ מתאים פחות לקו הייצור של מוצרים אלקטרוניים.

הסיבה הרוחנית

אנשי העץ הם אנשים משונים. ולמרות שהיום צריבה על עץ אפשרית בקלות בלייזר, הם מהאסכולה הישנה שמעדיפה לעבוד בידיים. הם "הלוחשים לעצים". לכן, כשמבקשים מהם לדבר על פרויקט כלשהו עם מהנדסים (שיודעים להכניס כל דבר לנוסחה ולסכמה), הם פשוט לא מדברים באותה שפה.

אנשי העץ הם מוזרים וצריך המון זמן כדי לעבוד עם עץ וזה יקר. לכן חברות האלקטרוניקה, שמשתוקקות למקסם את הרווחים הפסיקו להשתמש בעץ לציפוי הגדג'טים שלהם.

העניין סגור? לא בדיוק

אם חברה גדולה תקצה את המשאבים הנדרשים לייצור המוני של גאדג'טים מעץ, יש אפשרות שהעץ ישוב למדפים.

חברת אפל בטח לא מתכוונת להתחיל לייצר אייפון מעץ מייפל, וגם לא חברות גדולות אחרות. שלא כמו זכוכית או אלומיניום, העץ הוא לא חומר שאנחנו, כצרכנים, מאמינים שבעתיד יהיה בשימוש. חברות הגאדג'ט היו רוצות שנאמין שהטכנולוגיה היא המהות של העתיד. אז איך יוכל העתיד להיות עשוי מעץ? אולי טבלט מצופה עץ נראה לנו מגוחך, אבל למה שהעץ יהיה חומר מוזר בכול מה שנוגע לבניית העתיד בעזרתו?

העץ ידידותי לסביבה. הוא חי, הוא מזדקן, יש לו היסטוריה ואופי. אז למה לא אוהבים אותו? כנראה שאנשים רבים בתחום האלקטרוניקה מסרבים להודות שיום יגיע והגאדג'ט שלהם יזדקן. הם רוצים שהוא יהיה עתידני לנצח.

חזון הטכנולוגיה ומה שהיא מייצגת לוקחים כמובן מאליו שאנחנו יכולים להתחבר באופן אורגני לגאדג'טים שלנו. אם כך – שלא כמו הפלסטיק, העץ הוא חי ויש לו השפעה רגשית עמוקה. העץ יכול לעזור לנו להתחבר למכשירים שלנו. העץ הוא כמעט ביומכני, חומר אורגני שמתערבב עם מתכות דוממות וזכוכית נוצצת. כך, באמצעות העיצוב יוכל העתיד להיות שזור בעבר שלנו.

רוצים לקרוא עוד בנושא של צריבה וחריטה על מגוון חומרים? לחצו כאן

Exit mobile version