Site icon מקומון רמת גן

לימודי לקויות למידה – הדור החדש של המחנכים

ילדים רבים בבתי הספר השונים מזוהים כתלמידים עם לקויות למידה. בהתחשב במספרים הגבוהים, על פניו נראה שהמחנכים צריכים להיות מצוידים בכלים ובידע שיעזרו לתלמידים עם לקויות למידה בכיתה שלהם – להצליח בלימודים.

אמנם, תכניות ההכנה למורים יכולות להיות מנוף רב עוצמה וקריטי להבטחת תמיכה שכזו. עם זאת, רובן לא מתמקדות בתלמידים עם מוגבלות או עם ליקויי למידה.

השלכות על תלמידים עם לקויות למידה

במקרים רבים מערכת בתי הספר לא נותנת מענה על הצרכים של תלמידים המתקשים בלמידה, וברוב המקרים הם מטופלים על ידי מורים שהתמחו במיוחד בלימודי לקויות למידה. תלמידים עם לקויות למידה נמצאים בדרך כלל בפיגור משמעותי בהשוואה לתלמידים האחרים בכיתה. הקושי של המחנכות בכיתה לשרת ביעילות תלמידים עם לקויות למידה, משפיע לרעה על יכולתם של תלמידים אלה להמשיך ולרכוש השכלה גבוהה ולהשיג עבודה טובה.

מורים בעלי הכשרה שמצוידים בידע וביכולת ללמד גם תלמידים עם מוגבלות או לקויי למידה, הם הדור החדש של מחנכים שיוכלו להפוך למשאב רב עוצמה כדי להבטיח שתלמידים אלה יקבלו ציונים טובים יותר ויזכו להכשרה טובה יותר שתוביל אותם לקריירה עתידית מבטיחה.

האתגר של תכניות הכנה לדור החדש של המחנכים

לתכניות הכנה למורים יש תפקיד גדול בהבטחה שהמורים החדשים במערכת יהיו מצוידים בידע ובכלים שיענו על צרכיהם של תלמידים עם ליקויי למידה בכיתתם. כדי להכין טוב יותר את המורים, רצוי שתוכניות אלה יתמקדו באסטרטגיות למידה ספציפיות שיבטאו תמיכה והתאמות שונות הדרושות לתלמידים עם לקויות למידה.

ללא הכשרה מפורשת וללא ביטחון בדרך שבה צריכים לעשות את הדברים החיוניים כמו קריאה והבנת הנקרא, אותם מחנכים שאמורים לספק לתלמידי הכיתה שלהם חינוך איכותי, לא יהיו עם הכישורים שיאפשרו להם לענות על צרכי תלמידים עם לקויות למידה.

צילום: freepik

מורה בכיתה, שידע וכישורים מיוחדים אלה אינם מנת חלקה, עלולה לא רק לפגוע בתלמידים עם מוגבלות או לקויות למידה, אלא גם תעמיד תלמידים אלה בעמדה נחותה. למשל, מחקר שנערך בארצות הברית מצא כי בשנת הלימודים 2011-12, הושעו 5.4% מהתלמידים עם מוגבלות מבתי הספר היסודיים ו-18.1% מהתלמידים עם מוגבלות מבתי הספר העל יסודיים, לעומת רק 2.6% מתלמידי בתי הספר היסודיים ו-10.1% מתלמידי בתי הספר העל יסודיים.

שיעורי ההשעיה הבלתי פרופורציונליים האלה מצביעים על כך שיתכן שהמורים מתייחסים לגילויי מוגבלות כאל בעיות משמעת, ולא כאל בעיות הוראה.

מחקרים מראים שנושא זה משפיע לא רק על התלמידים שנענשו, אלא גם על חבריהם לכיתה. כלומר, כלל התלמידים בכיתות עם שיעורי השעיה גבוהים יותר, הפגינו שיעורי הישגים נמוכים יותר.

המורים זקוקים לכלים שמתאימים לניהול ההתנהגות בכיתה, ובו בזמן עליהם לוודא שכל התלמידים בכיתה אכן יוכלו ללמוד. תכניות הכנה למורים שיציידו את המחנכים עם ידע הולם כיצד לעשות זאת, הם חיוניים להפחתת שיעורי בעיות המשמעת בכיתות.

אז מה ניתן לעשות?

על מנת להבטיח שהמחנכים יהיו ערוכים כראוי להוראת תלמידים עם לקויי למידה כך שיצליחו גם בכיתה וגם מחוצה לה, צריכים גופי החינוך השונים להרים את הכפפה ולעמוד באתגר.

כחלק מתהליכי ההכשרה של המורים יש צורך למלא מספר דרישות:

בנוסף, כדי להכין טוב יותר את בוגרי ההוראה כך שיוכלו ללמד גם תלמידים עם לקויות למידה, תכניות ההכנה למורים צריכות:

לבסוף, כדי להבטיח הצלחה בכיתה של כלל התלמידים, ובמיוחד של התלמידים עם לקויות למידה, בתי הספר צריכים:

Exit mobile version