Site icon מקומון רמת גן

אדריכל בכנס הקבלנים ברמת גן: "המלך הוא ערום".

 עיריית רמת-גן בכנס ראשון מסוגו בנושא התחדשות עירונית המיועד ליזמים, קבלנים ומתכננים, בהשתתפות מאות אנשי מקצוע. באמצע הכנס קם אדריכל אחד ואמר: "המלך הוא ערום". 

באולם מלא מקצה לקצה, ערכה עיריית רמת-גן כנס בנושא התחדשות עירונית המיועד ליזמים, קבלנים ומתכננים, בהשתתפות מאות אנשי מקצוע. לאחר דברי פתיחה קצרים של ראש העיר, ישראל זינגר, פרסו גורמי המקצוע בתחום התכנון והבנייה – סגנית ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית, אביבית מאור-נמרודי; מהנדסת העיר, אדר' עליזה זיידלר-גרנות; אדריכל העיר, אדר' ארז טל; ועו"ד אירה יעקב-סולוביצק מהמחלקה המשפטית – את מדיניות העירייה בבואה לאשר תכניות בנייה, כמו גם את התהליכים שעברה מדיניות הבנייה העירונית למן תחילת הקדנציה ועד היום.

כנס התחדשות עירונית בתיאטרון היהלום. צילום באדיבות העירייה

את הכנס הנחתה מהנדסת העיר, שפירטה כיצד מצליחה העירייה לקדם פרויקטים ותכניות בנייה חרף מגבלות ואילוצים מוניציפליים ומשפטיים סבוכים. זיידלר-גרנות פירטה כיצד עבר אגף ההנדסה תחת הנהגתה ממדיניות של השקעה ברמת הבניין הבודד להסתכלות מאקרו של כלל השכונה ואזור המגורים, והשתלבות הבנייה החדשה בכלל המרקם העירוני. בהמשך פירטה אודות תכניות האב העירוניות השונות שיצאו לדרך במהלך הקדנציה, לרבות תכנית אב לייעול השימוש בשטחי ציבור וצרכי ציבור, תכנית אב לתחבורה, תכנית אב לאזורי תעסוקה ותכנית אב למתחם ירוק בדרום העיר. בנוסף דיברה על הצורך ביישום פרוגרמה חכמה הגוזרת את הבנייה העירונית מתוך ראייה ארוכת טווח של הגידול הצפוי באוכלוסיית העיר.

סגנית ראש העיר ויו"ר הוועדה, אביבית מאור-נמרודי, הדגישה כי היא והעירייה תומכות במהלכים של התחדשות עירונית, אבל שהן מעוניינות להוביל את התכנון – ולא להיות מובלות אליו. עוד הוסיפה שבכוונת הוועדה לתגבר את דיוניה ולהשקיע מאמץ בקידום תכנית המתאר העירונית, שתאחד את כל התכניות השכונתיות.

בין הדיבורים קם אדריכל אחד ואמר: 

כנס התחדשות עירונית בתיאטרון היהלום. צילום באדיבות העירייה

"אף אחד לא קם להגיד שהמלך הוא ערום!,
בלתי אפשרי להבין לאדריכל נורמלי, לא לרואה חשבון, לא לשמאי… להבין את מה שאתם אומרים.
ובוודאי לא כשאתם משנים את זה כל כמה שבועות….
כולם פה אדריכלים של רמת גן, כשבא אלכם יזם ואומר לכם רבותי אני מכיר את הבתים שלכם אני מכיר את הכישרון שלכם,
יש לכם קשרים בעיריית רמת גן או אין לכם?! על סמך זה הוא מחליט!!!"

עו"ד רועי ברזילי שהשתתף בכנס בתגובה:
"בחלוף 4 שנים ומתחילת הקדנציה של זינגר אין שום בשורה תכנונית לעיר.
תשתיות העיר קורסות תחת נטל בלתי מתוכנן של יחידות דיור שנבנות ללא הכרה.  המדיניות של העירייה התחלפה לא פחות מ4 פעמים מתחילת כהונתו של זינגר בעקבות החלטות וועדות ערר שביטלו שוב ושוב את המדיניות שקבעה העיר.

בכנס פנו אלי יזמים ואדריכלים שלא יכלו להסתיר את הבוז והביקורת כלפי הכנס ומארגנו. הכנס עבורם חסר משמעות משום שהאנדרלמוסיה התכנונית עדיין שולטת בעיר.

רועי ברזילי. צילום: אדר אלון

העירייה הוציאה מליוני שקלים על תכנית מתאר אך כעת היא מעדיפה לאמץ מדיניות ולא תכנית, התכנית ג/53 לאחר שפורסמה לציבור להתנגדויות ולאחר ששולבו אנשי מקצוע לבחינת ההתנגדויות והתכנית עמדה לאישור בנוסח מאוזן ומקובל על מרבית חברי המועצה החליט ראש העיר יחד עם יו"ר הוועדה למשוך את התכנית. האבסורד הוא שבמקום תכנית סטטוטורית ברורה, קוהרנטית ומסודרת שבחנה את העיר ברמת הרחוב והשכונה, בחרה העירייה לאשר "מדיניות", מעמדה הנורמטיבי של מדיניות, מטבע הדברים נמוך יותר מזה של תכנית.  היא אינה מעניקה זכויות ולא עברה כל ביקורת ציבורית כפי שעוברת תכנית ולא נדרשת אישורה בוועדה המחוזית, כמו כל מדיניות המהווה כלל, תמיד יהיו יוצאים מן הכלל כבר מפרסומה של התכנית לפני כשבועיים ועד היום אושרו בקשות שחרגו את המדיניות.
עברנו את בר ועדיין הפוליטיקה היא ששולטת בתכנון. "

תגובת עיריית רמת גן:
"בכנס, שנמשך יום שלם, נכחו כ-350 קבלנים ויזמים. הכנס נועד להסביר את מדיניות הבנייה של העירייה ולגבש נהלים לשיתוף פעולה בין אגף ההנדסה לבין אותם אנשי מקצוע, במטרה לייעל את הליכי הבנייה ופיתוח התשתיות עבור כלל תושבי העיר. טבעי שלאורך יום שלם נשמע מגוון נרחב של דעות, ובהם גם אותו קול בודד המובא בסרטון. ואולם אין אותו אדם בודד מעיד על כלל המשתתפים, שברובם המכריע ראו בכינוס הזדמנות פרודוקטיבית להתנהלות שקופה מול השלטון המקומי"."

 

Exit mobile version