Site icon מקומון רמת גן

כמה דברים שכדאי לדעת על גידול הגפן

"איש תחת גפנו ותחת תאנתו" – כך נאמר בכתובים. ואכן, לרבים מאיתנו יש חלום של ישיבה תחת צל הגפן בימות הקיץ והנאה מפירותיה המתוקים. יחד עם זאת, חשוב לדעת שגידול גפן מצריך התעסקות המתחילה בבחירה נכונה של הזן, ממשיכה בהשקיה ובגיזום, ועד לטיפול נאות באשכולות. בשורות הבאות נביא מידע בסיסי על חלקי הגפן ועל גידולה המוצלח.

אז בואו נתחיל

הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לבחור את המיקום הנכון עבור הגפן. מדובר במיקום אשר בו יוכלו חלקי הגפן השונים לקבל מספיק שמש, שיהיה לה על מה לטפס ושהאשכולות שלה יוכלו להשתלשל ממנו באופן חופשים. מלבד האור ואפשרות ההשקיה, יש גם לזכור שהענבים מושכים זבובים, צרעות וחרקים ומלכלכים את הקרקע, אז בחרו את המיקום בהתאם ואם אינכם רוצים את הבעיות הללו פשוט בחרו זן של גפן מצלה שלא נותנת ענבים. במקרה זה, השימוש המרכזי יהיה לנוי ולהצללה, לכן כדאי לבחור מיקום שבו תוכלו לשבת תחת הגפן שלכם.

לבחור את הזן המתאים

יש זנים רבים של גפנים המתחלקים קודם כל לאלו הנותנים פרי ולאלו שלא. בנוסף, מי שרוצה ליהנות מענבים ימצא שיש זנים כמו מוסקט, אוטופ רויאל, תומפסון, סופיריור, רד גלוב, קרימסון ועוד. לכל אחד מהזנים הללו יש מאפיינים כמו צבע הענבים, עם או ללא חרצנים, הטעמים, זמן ההבשלה, תנאי הגידול האופטימאליים ועוד. לכן חשוב לקנות את הגפן ממשתלה בעלת ידע על גפנים וגידולם. כמו כן, לא יזיק לקרוא כמה מאמרים באינטרנט על חלקי הגפן השונים, על חשיבותו של הגיזום וכיצד מבצעים אותו, וכדומה.

צילום: freepik

שתלתי את הגפן – מה עכשיו?

הגפן היא צמח נפוץ מאוד במחוזותינו, למרות שכל הזנים המצויים כיום בארץ הם למעשה מייבוא. ובכל זאת, לא ניתן לפשוט לשתול את הגפן ולקוות לטוב, בהנחה שהיא רגילה לסביבה. יש לספק לה תנאים מיטביים ובעיקר השקיה רציפה לאורך השנה. הדבר נכון במיוחד לגבי גפנים שנותנות פירות ובעיקר בימות הקיץ, אז צריך לספק לגפן כ- 5 ליטר מים ביום לקבלת ענבים יפים.

עוד חשוב לדעת כי שריגי הגפן צומחים במהירות מרשימה, שיכולה להגיע גם לארבעה עד חמישה מטרים בשנה. המשמעות היא שבתוך שנים בודדות כבר תוכלו לקבל הצללה נהדרת בקיץ מעל לשבכת ברזל. יחד עם זאת, תצטרכו לחכות כשלוש עד ארבע שנים לפני שהיא תתחיל לתת את הפירות. ובנוסף, הגפן תצמח היטב אם תדאגו לגזום את הזמורות (הענפים הירוקים) בכל חורף, דבר שימנע מהם להפוך לשריגים (ענפים חומים) ויאפשר צמיחה של ענפים חדשים.

Exit mobile version