Site icon מקומון רמת גן

כל מה שצריך לדעת על דפ"ר לפני שמתגייסים לצה"ל

לצבא הגנה לישראל יש שפה משלו ומי שעתיד להתגייס בקרוב, מתחיל להכיר מספר קטן של קיצורים ומושגים כאשר הוא עושה צו ראשון. שני מושגים שחוזרים על עצמם המון בקרב העתידים להתגייס הם הדפ"ר והקב"א. בכתבה זו תוכלו להבין מהו דפ"ר? מה הוא קובע? ואיך קובעים אותו?

מהו דפ"ר?

ראשי התיבות של דפ"ר הן דירוג פסיכוטכני ראשוני. זהו ציון שנותנים לכל החיילים שעתידים להתגייס. ציון הדפ"ר הוא הדרך של צה"ל לקבוע את היכולת השכלית של המועמד ולפי זה לסווג אותו לתפקידים השונים שקיימים בצה"ל. כל מועמד שמגיע לצו ראשון עובר כחלק מהיום מבחנים פסיכוטכניים במחשב. אלו למעשה מבחני אינטליגנציה שונים שבאמצעותם ניתן לקבוע ציון. במבחנים אלו יש חשיבות לזמן, כי לכל מבחן אינטליגנציה כזה יש זמן מוגדר שבו יש לסיים את רוב השאלות. מלש"בים שיש להם ליקויי למידה, יוכלו להגיש את האבחונים שלהם ולקבל תוספת זמן.

איך נקבע ציון הדפ"ר?

ציון הדפ"ר נמדד בעזרת סרגל התפלגות בשיטת האחוזונים. סרגל ההתפלגות נע בין 10 ל- 90, כאשר 90 הוא הציון הגבוה ביותר שניתן להגיע אליו ומעטים נמצאים בחלק זה של הסרגל. רוב המועמדים נמצאים בציונים האמצעיים של הסרגל, מעטים מאוד בציונים הנמוכים והגבוהים. בעבר ציון הדפ"ר היה חסוי, אך משנת 2009 צה"ל נוהג בשקיפות וכל מועמד יכול לראות את הציון שלו באתר האינטרנט של צה"ל. חשוב להבין שברגע שהציון נקבע על פי אחוזונים, הוא למעשה תלוי באופן יחסי בכמות המועמדים לאותה שנה ולכן הציון עשוי להשתנות עד רגע הגיוס שלכם.

צילום: פיקסביי

על מה משפיע הדפ"ר?

בצה"ל קיימים תפקידים רבים. חלקם מצריכים נתונים ויכולות שכליות מסוימות. המבחנים הפסיכוטכניים הם למעשה דרך של הצבא לדעת לאילו תפקידים המועמדים יכולים להתאים. האמצעי של מבחנים לצורכי מיון מועמדים לא נעשה רק בצה"ל. מבחן בסגנון זה עוברים גם תלמידים בכיתות ח', מועמדים לעבודות שונות ולעיתים גם כאשר מנסים להתקבל ללימודים. זוהי דרך מקובלת למיון של מועמדים לתפקידים שונים.

האם עליי לחשוש מהמבחנים?

אין סיבה אמיתית לחשוש מהמבחנים הפסיכוטכניים. הרבה מן השאלות מותאמות לרמה ולידע של רוב האוכלוסייה. מעט מן השאלות הן קשות באמת והן מיועדות לגילוי של מועמדים עם אינטליגנציה מאוד גבוהה שיכולה להתאים לתפקידים מסוימים. מעבר לכך, כיום קיימות בחנויות הספרים חוברות הכנה עם תרגילים דומים. תוכלו לעשות כמה מבחנים כאלו ולקבל ביטחון לקראת המבחנים. כמו כן, בסופו של דבר יש לזכור שהשירות הצבאי יהיה מהנה ומלמד בכל תפקיד שתעשו.

לסיכום, הדפ"ר הוא ציון שניתן למועמד לשירות צבאי באמצעות סט של מבחנים פסיכוטכניים. את המבחנים האלו מבצע המועמד כבר בצו הראשון. ציון הדפ"ר יחד עם קריטריונים נוספים, יקבע את התפקידים שהמועמד יוכל לבצע בצה"ל.

Exit mobile version