Site icon מקומון רמת גן

כל היתרונות של הרכבת פאזלים

מדוע חשוב לשחק בפאזלים?

פאזל נחשב למשחק מחשבה ופיתוח מוטוריקה מעולה! בנוסף לכך מחקר שנערך באוניברסיטת שיקגו מצא כי ילדים אשר משחקים בפאזלים מגיל צעיר מפתחים במידה משמעותית מאוד גם את יכולותיהם התפיסתיות.

זה לא סוד כי פסיכולוגים מכל רחבי העולם קבעו כי ההתפתחות הקוגניטיבית והתקשורתית של ילדים מושפעת מאוד כאשר הם הופכים להיות סקרנים ומתפעלים מהעולם הסובב אותם. ברמה זו, פאזלים הינם הזדמנות נהדרת המשפיעה מאוד על התפתחות הילד והצדדים התקשורתיים המקיפים אותו. כאשר ילד משחק בפאזל הוא בעצם לומד לעבוד עם סביבתו, לתקשר איתה ולהבין דברים שלא הבין לפני, וכל זאת דרך שאלות שישאל תוך כדי הרכבת הפאזל ושינוי צורת הפאזל בכל חלק שירכיב.

כאשר ילד/ה עובד/ת על פאזל, הוא מפתח שיטת התמודדות מהירה ויעילה הגורמת לו לפרק ולהרכיב ציוד או תמונה מסויימת ולהבין את הלוגיקה המסתתרת מאחורי כל פאזל. לדוגמא: ניתן להתחיל עם חלקי הקצה של הפאזל, או לערום את כל החלקים בהתאם לגוונים וצורות. כך הוא ילמד להשיג מטרות קטנות המובילים אל עבר מטרה גדולה יותר וכך הוא יבין כיצד השלם מורכב מכל סך חלקיו.

פאזל. צילום: מגדה אהלרז

מה קורה כאשר ילדים אינם מסוגלים להרכיב פאזל, וכיצד ניתן לסייע להם כהורים?

ברוב המקרים, ילדים לא אוהבים אתגרים משמעותיים ולכן במהירה יאמצו את גישת ה-אני לא יכול/רוצה. כאשר ילד/ה אינו/ה מצליח/ה להתמודד עם פאזל מסויים, אך ההורים מתעקשים שימשיך עד לסיום המשימה, ללא ידיעתם הם מפעילים לחץ סמוי על הילד/ה. לחץ זה לרוב יגביר את הרגישות אצל הילד/ה, הוא יפתח חוסר ביטחון עצמי ומיד יסרב להמשיך במשחק. דבר זה וודאי אינו תורם לתהליך התפתחותו לא המחשבתית ולא המוטורית, מפני שרגשות כאלה מסרסות את ההתפתחות וגורמת לעיכובי התפתחות אצל הילד.

חשוב להפנים מול כל המשפחה כי הרכבת פאזל היא זמן איכות עבור הילדים וההורים. זהו זמן שהערך שלו מאוד חשוב להתפתחות הילדים ואף לפתח את ערכי המשפחה. הרכבת פאזל עם המשפחה או חברים היא זמן של בילוי וכייף ולא זמן של חינוך והטפת מוסר. לכן, חשוב שההורים יהיו מאוד קשובים לקצב הילדים שלהם ויזרמו איתם ולא על פי הקצב שהיו רוצים שיהיה. לדוגמא: כאשר מוסיפים להרכבת הפאזל כיבוד וממתקים שהילד אוהב, נוצר בילוי אמיתי של חברים ומשפחה והשהות המשותפת הופכת למקור של ביטחון והעצמה עבור הילד.

מתוך עבודה קבוצתית משותפת תיווצר תחושת סיפוק אמיתית עבור הילד/ה והן תחושת סיפוק חברתית, כמו זו של קבוצת כדורסל שמנצחת יחד משחק. כך, תיווצר גם אחווה קבוצתית ורצון אמיתי להמשיך לשחק משחקים נוספים מפני שתתקבל ההבנה שכל אחד מהמשתתפים תרם את חלקו ויחד כקבוצה ניצחתם את הפאזל.

ריכזנו עבורכם השפעות חיוביות של הרכבת פאזלים עבור ילדים ומבוגרים

Exit mobile version