Site icon מקומון רמת גן

כך תוכלו להבטיח את גורל יקיריכם ורכושכם

צוואה היא אחד מהמסמכים החשובים ביותר שנכתוב במהלך חיינו. מהי הצוואה, ומה האופציות העומדות בפנינו בכתיבתה?

במהלך חיינו אנחנו צוברים רכוש וקניין – נכסים, חסכונות וקניין רגשי ורוחני. אנחנו עובדים קשה כל חיינו כדי להבטיח את עתידם של יקירינו, בין אם מדובר בילדינו, בנכדינו, בבני הזוג או בחברים – כאשר מדובר בירושה, לא כדאי להשאיר שום דבר ליד המקרה. כאן נכנסת לתמונה הצוואה: כלי משפטי מהותי המאפשר לכל אדם לשלוט בגורל הרכוש שלו, גם לאחר פטירתו.

צוואה הינה הצהרה כתובה, והיא מהווה מסמך משפטי שמסדיר, למעשה, את חלוקת הרכוש של המצווה לאחר פטירתו. אם אדם דאג לכתיבת צוואה לפני מותו, כמעט בשום מקרה לא תועדף אופציית הירושה על-פי דין על-פני אופציית הצוואה. הצוואה יכולה להתייחס לכל סוג של רכוש שהיה ברשותו של אדם, ואופן חלוקתו ייכתב בפירוט המרבי. עם זאת, צוואה יכולה גם להיות כללית ולפרט קווים מנחים בלבד.

צילום:עמיעד טאוב

הצוואה הינה אחד המסמכים המשפטיים החשובים ביותר שיכתוב אדם במהלך חייו – המסמך שביכולתו להבטיח את ביטחון האנשים הקרובים אליו, את גורל חפציו ורכושו שצבר לאורך שנותיו ואת המשך מורשתו.

סוגי צוואות

בישראל מוכרים ארבעה סוגי צוואות: צוואה בכתב יד, צוואה בפני עדים, צוואה בפני רשות וצוואה שבעל-פה. צוואה בכתב יד הינה הצורה השכיחה ביותר לכתיבת צוואה: היא תיכתב כולה ביד המצווה, תישא תאריך כתוב בידו ותיחתם על-ידו. מדובר בסוג צוואה הדורש ערובה רשמית אחת – כתב-ידו של המצווה וחתימתו. כך נקבעת אמיתותו של המסמך, ואילו התאריך דרוש כדי לוודא שאכן מדובר בצוואתו האחרונה של המצווה. מסמך שהודפס במכונת כתיבה או במחשב על-ידי המנוח, גם אם הוא נושא תאריך וחתימה בכתב-ידו, לא יוכשר כצוואה.

צוואה בפני עדים תהיה בכתב, תצוין בתאריך ותיחתם ביד המצווה בפני שני עדים לפחות. המצווה נדרש להצהיר בפני העדים שזוהי צוואתו, שיאשרו בחתימה על הצהרתו ועל עדותם. צוואה בפני רשות תיעשה על-ידי אמירת דברי הצוואה בעל-פה בפני שופט, בפני רשם של בית-המשפט, בפני רשם לענייני ירושה או בפני חבר של בית-דין דתי. בנוסף יכול המצווה להגיש את דברי הצוואה בכתב ליד הגורמים הנ"ל. אותו גורם יצהיר שקרא את הצוואה ושהמצווה הצהיר כאמור.

צוואה שבעל-פה, לעומת המסמכים האחרים, הינה קבילה בנסיבות מוצדקות בלבד, למשל כאשר אדם עומד מול פני המוות ורוצה ברגעיו האחרונים לצוות בעל-פה בפני שני עדים. הוראותיו יירשמו בזכרון דברים שיחתם בידי שני העדים ויופקד אצל רשם לענייני ירושה. תוקפה של צוואה שבעל-פה הינו חודש ימים לאחר שחלפו הנסיבות המצדיקות.

עריכת צוואה

צוואה הינה מסמך רגשי ללא הרבה הגבלות משפטיות או צורות ניסוח מוגדרות, וכתיבתו יכולה להיות תהליך פשוט. אולם, צוואה הינה חוזה לכל דבר, ומשקלה הרגשי ולעיתים גם הכלכלי עשוי להיות כבד. לכן, כבכל חוזה אחר, מומלץ להיעזר בעורך דין בתהליך כתיבת הצוואה וגם במהלך כל עריכה שלה.

כל אחד יכול לערוך לבד את צוואתו, אולם מומלץ להשתמש באיש מקצוע כמו עורך-דין בעל הבנה בתחום, כדי לוודא את תקינותה של הצוואה ואת תוקפה המשפטי. כאשר מדובר בצוואות פשוטות וברורות, ללא סעיפים שעשויים להיות מורכבים מבחינה משפטית או לעורר מחלוקות, ניתן לערוך צוואה בכתב-יד לבד ובפשטות יחסית, על-ידי הבעה ברורה של הדברים. בכל מקרה אחר, מומלץ ואף הכרחי לערוך צוואה בפני עדים ובפני עורך-דין כדי להבטיח את מילויה התקין לאחר הפטירה.

צוואה הדדית

צוואה הדדית הינה אחת הדרכים הנפוצות ביותר בהן בוחרים אנשים לערוך את צוואתם. במסגרת הצוואה ההדדית, מתחייבים שני בני זוג להוריש זה לזו את רכושם. יחד עם זאת, אנשים רבים אינם יודעים שבעת חתימתם על צוואה הדדית, לא יוכלו לנסח צוואה עתידית לאחר מותו של בן או בת הזוג ולשנותה.

במסגרת צוואה הדדית ניתן לערוך את החתימה בשתי דרכים – או על-ידי חתימת שני בני הזוג על אותה הצוואה, או על שתי צוואות זהות. מדובר בחוזה מחייב בין השניים, אשר מונע מהם כאמור לשנות את צוואתם בעתיד.

Exit mobile version