Site icon מקומון רמת גן

כיצד להתחיל תהליך של קבלת אזרחות אירופאית ומה זה נותן?

ישראלים רבים מחזיקים בנוסף לאזרחות הישראלית עוד אזרחות, ובפרט אירופאית – כלומר אזרחות של מדינה השייכת לאיחוד האירופי. לאזרחות הנוספת ישנם יתרונות משמעותיים, ולכן כדאי להבין מי זכאי לה ובאילו תנאים ניתן לממש את הזכאות. האופציות הרלוונטיות ביותר הן אזרחות רומנית, אזרחות פורטוגלית ואזרחות פולנית.

מי זכאי לאזרחות רומנית?

אזרחות רומנית, שמהווה אזרחות אירופאית בזכות הצטרפות המדינה המזרח אירופאית לאיחוד בשנת 2007, מוענקת לרוב הצאצאים של ישראלים שנולדו בה. עוד כדאי לדעת שגם חלקים מאוקראינה ומולדובה היו שייכים בעבר לרומניה, ולכן במקרים מסוימים גם מי שההורים שלו או ההורים שלהם הגיעו לארץ משתי מדינות אלה יכול לקבל אזרחות רומנית.

תהליך מימוש הזכאות כולל בין השאר הגעה לרומניה. כמו כן יש לבנות תיק מסמכים רלוונטי, לתרגם אותו לרומנית ולקבל אישור נוטריון, וכן להציג שליטה סבירה בשפה זו.

איך 2 מיליון ישראלים יכולים לקבל אזרחות פורטוגלית?

אחת האופציות היותר מפתיעות של אזרחות אירופאית היא האזרחות של פורטוגל. מעט מאוד ישראלים הגיעו לארץ מפורטוגל, כולל בדורות הקודמים כמובן, אבל כשנוברים בהיסטוריה מתגלה תמונה רחבה יותר: עד סוף המאה ה-15 חיו במדינה שבקצה המערבי של אירופה יהודים רבים. לאחר שהמלך מנואל גירש אותם מממלכתו (בלחץ אשתו, שהייתה הבת של המלך פרדיננד ה-II והמלכה איזבלה ה-I שאחראים לגירוש ספרד), היגרו יהודי פורטוגל למדינות רבות. בהתאם ליוצאי מרוקו למשל יש במקרים רבים שורשים בפורטוגל, וכך גם ליוצאי תוניסיה, אלג'יריה, מצרים, סוריה, יוון, טורקיה ועוד שלל מדינות.

בדיקת הזכאות הראשונית היא על סמך שם המשפחה. ליתר דיוק, שמות המשפחה – של האדם, של אמא שלו (לפני נישואיה, כמובן), של הסבתות וגם של נשים בדורות קודמים. אם השם מופיע ברשימת שמות המשפחות שחיו בפורטוגל במאה ה-15, קרוב לוודאי שהאדם יוכל לקבל אזרחות פורטוגלית.

pixabay
האם כל יוצאי פולין וצאצאיהם זכאים לאזרחות פולנית?

לא. ממשלת פולין קבעה רשימה ארוכה של כללים, חלקם שרירותיים למדי, לגבי הזכאות של יהודים שנולדו במדינה זו לאזרחות. בהתאם גם צאצאי יוצאי פולין לא תמיד זכאים לאזרחות פולנית. לישראלי עם שורשים בפולין שרוצה לבחון האם ישנה היתכנות לקבלת אזרחות אירופאית בדרך זו מומלץ לפנות למשרדים שמתמחים בתחום וזאת עקב המורכבות של ההתנהלות מול הרשויות הרלוונטיות במדינה זו.

מה מקנה האזרחות האירופאית?

אזרחות של מדינה השייכת לאיחוד האירופי מקנה זכאות לעבודה חוקית לגמרי בכל 27 מדינות האיחוד – כולל גרמניה, אוסטריה, ספרד, בלגיה, הולנד, דנמרק, אירלנד ועוד.

עוד יתרון של האזרחות האירופאית הוא האפשרות ללמוד בתנאים נוחים מאוד במדינות האיחוד. כמו כן בעלי דרכון אירופאי יכולים להיכנס לארה"ב, למטרת טיול, ללא ויזה, וגם למדינות אחרות ברחבי העולם הכניסה עם דרכון שכזה פשוטה וקלה יותר.

Exit mobile version