Site icon מקומון רמת גן

ישראל כחממה לחדשנות טכנולוגית – איך אומת הסטארט אפ עושה את זה?

הכינוי "אומת הסטארט אפ" שדבק בארץ הקודש, די מצדיק את עצמו. חברות סטארט אפ גדושות כישרון מגיעות זו אחר זו למעמד האקזיט הנחשק, ממשיכות לייצא לעולם פיתוחים טכנולוגיים מדהימים. בין התחומים המובילים – אבטחת מידע וסייבר, ביטחון, ביוטכנולוגיה, תקשורת, מערכות רפואיות, חקלאות ועוד.

אבל מהם המרכיבים המיוחדים שהופכים את הנקודה הקטנה באמצע המזרח התיכון לחממת טכנולוגיה חסרת תקדים?

הון אנושי איכותי

אין ספק באשר לתרומתן של יחידות עילית טכנולוגיות, כמו 8200 לזירת ההייטק המקומית, אבל האמת היא מורכבת קצת יותר. הצבא מעניק ליוצאיו כלים שונים המשמשים אותם היטב בהמשך בעולם העסקים. חלקם משתלבים בקלות יתרה בתחום, כשבאמתחתם ידע, כלים וניסיון המאפשר להם לנהל בהצלחה פרויקטים שונים.

אולי גם משום כך, יזמים ישראלים רבים, נודעים ברמה גבוהה של יצירתיות, מיומנויות גבוהות, תעוזה יוצאת דופן וחשיבה רב תחומית.

מו"פ אזרחי בקנה מידה עצום

כפי שציין כבר בעבר היזם הישראלי אורי אלטר (Vdoo), מחקר ופיתוח הם תחומים הזוכים בישראל לתשומת לב רבה וכן למימון נרחב. גישה זו מציבה את ישראל במקום הראשון בעולם בהוצאות על מו" במגזר העסקי, מה שמאפשר לה לקיים סביבת חדשנות משגשגת ואף להתייצב במקום השלישי במדד החדשנות העולמי, בזכות איכות מוסדות המחקר המדעי, שיתופים פעולה בין אקדמיה לתעשייה ועוד.

תמונה: depositphotos.com

ממשלה מקדמת חדשנות

מדינת ישראל מעודדת מזה עשרות שנים את תחום היזמות הטכנולוגית, לצד השקעה במו"פ בתעשייה. יישום האסטרטגיה הזו נעשה באמצעות לשכת המדען הראשי וכן באמצעות רשות החדשנות.

מחקרים מראים כי תמיכה ממשלתית במו"פ הביאה להשקעה של גורמים פרטיים בתחום מו"פ פי שניים עד פי שלושה מההשקעה הממשלתית המקורית, בענפי התעשייה והתוכנה.

השקעה זו הכניסה ערך מוסף גבוה במיוחד לתחומים אלה ואף מסייעת לעודד השקעה נוספת מצד גורמים פרטיים.

מצב זה הביא לכך כי מעל 300 תאגידים בינ"ל בחרו להקים בישראל מרכזי מו"פ בישראל. תאגידים אלה משקיעים גם ברכישת חברות ישראליות בקנה מידה עצום, אשר מתבסס על האיכויות הרבות של מערכת החדשנות בישראל, ביניהן כוח אדם מיומן, תרבות יזמית, הובלה בתחומים טכנולוגים וסביבה שחיה ונושמת את עולם ההייטק.

חיבור נכון בין כל הגורמים

גם קיומם הפלאי משהו, של כל הגורמים הללו דווקא בישראל, אינו מסביר לגמרי את ההצלחה המטאורית של ההייטק בישראל, שכן חיבור נכון של כל הגורמים הללו הוא זה המאפשר את קיומה של קהילת חדשנות טכנולוגית שוקקת, משגשגת ומעוררת השראה.

לסיכום, ישראל ניחנה שילוב ייחודי של הון אנושי איכותי, יכולות טכנולוגיות, תרבות יזמית חדשנית ונועזת, מחויבות ממשלתית לתמיכה בתחום וחיבור חכם בין כל הגורמים הללו, אשר יוצרים חממת חדשנות יוצאת דופן בנוף העולמי. כל אלה מאפשרים לחברות הייטק בישראל לשגשג ולקדם גם את המשק המקומי.

 

 

Exit mobile version