Site icon מקומון רמת גן

יהלום סינתטי: מלאכותי אבל לא פחות מלכותי

לפני מספר חודשים שודרה תוכנית מעניינת בטלוויזיה הישראלית – תחקירנים נכנסו לחנויות תכשיטים כשבידם טבעות יהלומים, וביקשו מאנשי המקצוע במקום את דעתם בנוגע לשאלה, האם היהלומים אמיתיים או לא. למרבה הפלא מרבית אנשי המקצוע כשלו בזיהוי, למרות שרובם השתמש במכשור כלשהו בנוסף לטביעת עינם המקצועית.

היהלומים בתחקיר היו סינתטיים, דהיינו כאלו שנוצרו בצורה מלאכותית במעבדות על ידי בני אדם. בניגוד ליהלומים טבעיים, הנוצרים במעבה האדמה בתהליכים גיאולוגיים שנמשכים מיליוני שנים, יהלומים סינתטיים נולדים תוך מספר שבועות. רק מכשירים מתקדמים ביותר יוכלו להבחין ביניהם לבין אחיהם הטבעיים, וזה מה שגרם למרבית היהלומנים בתחקיר להיכשל בלשונם.

מראכז היהלומים.צילום:עמיעד טאוב

מלאכותי אבל מלכותי

יהלומים סינתטיים אינם יהלומים מזויפים או חיקויים. למעשה מדובר ביהלומים אמיתיים לגמרי, שנוצרים בטמפרטורות ובלחצים גבוהים – אבל במעבדה ולא בבטן האדמה. אין כמעט שום הבדל שניתן לזהות בעין בלתי מזוינת בין שני הסוגים, וזאת מכיוון שהסינתטיים דומים כמעט בכל לאחיהם הטבעיים – הן מבחינה כימית והן מבחינה פיזיקלית ואופטית.

היהלומים המלאכותיים כל כך זהים לטבעיים, עד שלעתים הם אפילו נושאים בחובם את הפגמים שיש לאחיהם הטבעיים. לכן היהלומנים של ימינו חייבים להצטייד במכשור המתאים, כדי להגיד בוודאות האם מדובר ביהלום טבעי או מלאכותי.

כמה טבעי, ככה יקר

מומחים מעריכים שנכון להיום, נותרו בכדור הארץ יהלומים טבעיים בשווי כולל של 530 מיליארד דולר. מתישהו הכמות הזו עתידה להיגמר, במיוחד בקצב הכרייה הנוכחי. מכיוון שיהלומים טבעיים נוצרים רק לאחר מיליוני שנים, הם עתידים לאזול לנו בשלב כלשהו בעתיד.

בדיוק כאן נכנסים היהלומים המלאכותיים, שכבר כיום עומד שווים על כרבע משוק היהלומים העולמי. מחירו של יהלום סינתטי – למרות שהוא זהה לטבעי כמעט בכל – נמוך בעשרים עד שלושים אחוזים, בממוצע. קצת פחות ממחצית בני ה-18 עד 35 בארצות הברית מעדיפים יהלומים טבעיים; לכל השאר לא אכפת לקנות גם יהלומים סינתטיים.

ללא בעיות מוסריות

נקודה חשובה לא פחות מאשר המחיר, לפחות עבור צרכנים מסוימים, היא העובדה שיהלומים סינתטיים אינם גובים שום מחיר – לא מבני אדם ולא מהסביבה. זאת בהשוואה ליהלומי הדמים הבעייתיים, שלעתים רבות מדי נכרים מבטן האדמה על חשבון בריאותם וחייהם של בני אדם, ומשמשים לניהול סכסוכים ומלחמות עקובי דם.

יהלום סינתטי חף מכל הבעיות הללו. הוא מיוצר בשיטות טכנולוגיות שונות בתנאי מעבדה קפדניים (שיטות כגון HPHT או CVD), מגיח לעולם כבוגר לאחר מספר שבועות, ויכול למצוא עצמו משובץ במגוון רחב של תכשיטים – החל עם טבעות אירוסין מוזהבות וטבעות נישואין מעוצבות, המשך בצמידי טניס יוקרתיים וכלה בעגילים, תליונים, שרשראות ועוד. וכל זה, כפי שכבר צוין, במחירים משתלמים בהשוואה ליהלומים טבעיים.

תעשייה שלמה באופק

אבל לא רק הצרכן הפרטי נמצא כאן בתמונה. יהלומים מלאכותיים משמשים גם למטרות תעשייתיות ומסחריות, כגון במכשירים שונים וכן הלאה. כל השינויים והאילוצים הללו יוצרים שוק גדל והולך ליהלומים סינתטיים.

חברת הייעוץ והמחקר פרוסט אנד סאליבן חוזה שעם חלוף השנים, תחול ירידה משמעותית בכריית יהלומים טבעיים – מכל מיני סיבות. שוק היהלומים הסינתטיים, שכיום רק מגרד את שוליו של שוק היהלומים העולמי, עתיד להגיע רחוק, ממש בקרוב. עד 2018 יגודלו יהלומי מעבדה במשקל כולל של 2 מיליון קראט, ועד 2026 המספר הזה יגיע לכדי 20 מיליון קראט.

 

Exit mobile version