Site icon מקומון רמת גן

טיפים ליצירת סביבת לימודים בבית

על פי ארגון ה-OECD סביבת למידה מהווה מרחב פיזי שמאפשר הוראה מסוגים שונים, מעורבות של התלמידים ושימוש מושכל ונכון בטכנולוגיות חדשניות ועדכניות. לאור התפרצות נגיף הקורונה בישראל החליטה הממשלה בהתאם להמלצות משרד הבריאות לעבור ללמידה מרחוק עד כמה שניתן כדי למנוע מקרי הידבקויות וכדי לשמור על בריאותם של ילדי הגנים, בתי הספר והסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה ובבתי הספר המקצועיים.

המעבר ללמידה מרחוק אינו פשוט לרוב הילדים והסטודנטים, במיוחד לא למי שהתרגל להוראה פרונטלית בכיתות הלימוד. גם ההורים אינם מודעים לחשיבות סביבת הלימודים בבית והם מאפשרים לילדים שלהם להשתתף בשיעורים המקוונים בזום כאשר הילד שוכב במיטה, רובץ על הספה בסלון וכדומה. לכן, חשוב לציין כי בתקופה הנוכחית והמאתגרת מומלץ לתכנן סביבת למידה בבית המותאמת לצרכי ולמאפייני התלמיד (ילד, נער או מבוגר), סביבת לימודים נעימה ונוחה משפרת את הישגי התלמיד, תורמת לריכוז בזמן הלימודים, מעודדת מעורבות של התלמיד בתכני הלימוד, מונעת הסחות דעת ושומרת גם על בריאות הילד.

תכנון ויצירת סביבת למידה נוחה ונעימה בבית

לאחרונה החליטה הממשלה לאפשר לתלמידי בתי הספר בכל הגילים לחזור לכיתות הלימוד הרגילות במוסדות החינוך, תוך הקפדה על ההנחיות המחייבות ולמידה בקפסולות. רוב התלמידים לומדים כיומיים בשבוע בבית הספר, לפי קפסולות קבועות, ושאר הזמן באמצעות למידה מרחוק.

בתקופה המאתגרת של הקורונה שבה רוב הלימודים מתקיימים מול מסך המחשב או הסמארטפון, חשוב לתכנן סביבת למידה נוחה ובריאה. כדי לתכנן ולבנות סביבת לימודים נכונה ונעימה שתומכת בלימודים ומקדמת את התלמיד מומלץ לבחור מקום מואר בדירה או בבית, כאשר המסך לא ניצב מול החלון כדי למנוע סנוור. אגב, אם גם אתם עובדים מהבית כדאי לבחור אזור שתוכלו לפקח עליו כדי לוודא שהילד לומד ומשתתף בשיעורים.

חשוב לבחור שולחן כתיבה נוח בהתאמה מדויקת לגיל ולמאפייני הילד, השולחן חייב להתאים ללמידה וכדאי לבדוק מראש כיצד הוא משתלב באזור שקבעתם לסביבת הלמידה ולעיצוב הבית. לאחר שבחרתם שולחן איכותי עם או בלי פתרונות אחסון, יש להתאים כסאות תלמיד, עדיף לבחור כיסא עם משענת אורטופדית וידיות נוחות, גלגלי סיליקון שקטים ומנגנון נוח לכוונן גובה הכיסא וזווית משענת הגב.

כמו כן, סביבת הלמידה של הילד או הסטודנט חייבת להיות מוארת היטב, בהתאם לצורך יש להתקין מנורה נוספת המאפשרת לילד לקרוא ללא בעיות ובלי מאמץ לעיניים, לכן עדיף למקם את השולחן ליד חלון ממנו חודר אור טבעי. סביבת הלמידה חייבת להיות שקטה ובלי גורמים מסיחי דעת כמו טלוויזיה או רדיו, יש לנטרל את הגורמים העלולים להסיח את דעתו של הילד מלימודים בזום ובזמן הכנת שיעורי בית ועבודות.

שומרים על סדר וארגון

כדי להבטיח ריכוז מלא בשיעורים מומלץ לתכנן מראש פתרונות נוחים לאחסון מחברות, ספרים וציוד למידה נוסף, אפשר לבחור שולחן עם מגירות וכוננית, אפשר גם להתקין מדפים. ציוד הלמידה חייב להיות קרוב ונגיש לילד אחרת הוא יתחיל לשוטט בין החדרים בזמן השיעורים, והוא עלול להפריע גם לכם במהלך עבודתכם.

סביבת הלמידה יכולה להיות בכל חלל שקט בדירה או בבית, הן בחדר הילדים והן בסלון. אם יש חדר פנוי אפשר להפוך אותו לחדר עבודה המשמש את כל בני המשפחה.

Exit mobile version