Site icon מקומון רמת גן

טיפול בהתמכרויות

התמכרות מוגדרת כהפרעה רפואית מורכבת אשר משפיעה על אזורים מסוימים במוח האדם ואף פוגעת בהם. היא בעלת מאפיינים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים. כמו הפרעות רבות אחרות, היא משפיעה על ההתנהלות היום יומית ועל ההתנהגות השוטפת.

יש צורך לטפל בהתמכרות באמצעים שונים, ובעיקר, על ידי בעלי מקצוע ו/או בפיקוח שלהם. הסימפטומים הם מגוונים. מבחינה ביולוגית ההתמכרות עלולה לפגוע בתפקודי מוח שונים דוגמת: הנאה, זיכרון ולמידה, מוטיבציה ועוד. הפגיעה נגרמת עקב פיתוח סבילות למנהג כזה או אחר, וכתוצאה מכך להגדלת המינון באופן עקבי על מנת לחוות את אותה השפעה. כך, עד לדרגות חשיפה גדולות ומוגזמות. המאפיינים לכך הם  בדרכי התנהגות או בחשיפה לחומרים ממכרים עד כדי השתעבדות אליהם.

תוצאות שליליות

התוצאה היא תפקוד לקוי ופגיעה בפעולות שגרתיות אשר אותם עושים מדי יום ועל בסיס קבוע במסגרות משפחתיות, חברתיות, במקומות העבודה והלימוד, ועוד. ללא טיפול מתאים ההתמכרות תמשיך ותפגע בסובל מהן במערכות יחסים שונות כולל בינאישיות אינטימיות. חומרים ממכרים הינם: ניקוטין, אלכוהול, סמים, תרופות מרשם וכדומה. התנהגויות ממכרות הן להימורים, משחקי מחשב, ואפילו לסקס. התהליך מתחיל, לרוב, בחשיפה קטנה להתמכרויות אשר במקרים חריגים מתרחבות ויוצאות מכלל שליטת האדם. ברגע שהן הופכות לכרוניות אזי יש צורך, להיעזר, בין היתר, בסיוע של מומחים ובעלי מקצוע היודעים לאבחן את המצב ולתת פתרונות מתאימים להורדת המינון ואף להחלמה מלאה.

התמכרות היא לא רק לסמים או הימורים. צילום: מקס סיגל

אבחון וטיפול

טיפול בהתמכרויות נעשה על ידי מומחים מקצועיים מתחומים שונים. הם מנסים להבין את עומק הבעיה בסדרת פגישות אשר במהלכן, מקיימים שיחות עם הסובלים ובני משפחותיהם, מקבלים לידיהם מסמכים רפואיים ואחרים ולומדים על עומק הבעיה. בשלב הבא הם מתחילים בתהליך גמילה אשר עשוי להיות ארוך מאוד, ובמקרים רבים, מייגע ומתיש למטופל מחד, ומאתגר ומורכב למטפל. הרצון הוא לנגוע בנקודות אשר גורמות להתמכרות ולנסות לתת פתרונות אשר יסייעו לבטל אותן בהדרגה עד כדי גמילה. צריך לציין, כי יש צורך להסתייע בבני המשפחה על מנת שהתהליך יהיה ממצה ככל האפשר. הוא ניתן במסגרות קבוצתיות, פרטניות, משפחתיות ורפואיות.

מטפלים מקצועיים

המטפלים הינם בעלי מקצוע מהשורה הראשונה אשר רבים מהם הם פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים ומומחים אחרים מנוסים היכולים להציע את התרופות המקצועיות, לערוך שיחות, לפעול בגישות שונות פסיכו דינמיות, לערוך התערבויות ממוקדות להפרעות נלוות, לטיפול בחרדות וכדומה. טיפול במסגרת משפחתית או זוגית יועדף ויומלץ במקרים מסוימים וכאשר המטפלים חושבים כי זוהי הדרך הטובה והנכונה ביותר לפעול. לעיתים  בסיטואציות אחרות, יוצעו טיפולים משולבים אשר יקדמו את תהליך הגמילה. בכל מקרה, יש צורך וקושי להתגבר על הרתיעה הראשונית של המטופל ו/או על ההתנגדות הפנימית שיש לו. מטפלים מקצועיים הפועלים במסגרות של מכוני גמילה או כעצמאים יודעים לנווט בכל התהליך הזה עד להשגת המטרות שהציבו לעצמם.

Exit mobile version