Site icon מקומון רמת גן

חשיבות גיזום עצים מקצועי

 

צילום: freepik

כאשר אנו מתבוננים בעצים הצומחים בחצר ובגינה שלנו, או ברחובות היישוב והעיר, אנו רואים את היופי וההדר, את הפריחות והפירות. יחד עם זאת, על מנת שיוכל להתפתח כיאות ללא מחלות ובלא להוות מפגע בטיחותי, עץ חייב לעבור גיזום מעת לעת. יתר על כן, ישנם עצים שכדאי לגזום אותם מדי שנה, למשל בעונת החורף, על מנת להיטיב את בריאותם ואת פריים. בשורות הבאות נבין מדוע גיזום עצים הוא משימה הדורשת ידע מקצועי.

לא לפגוע בעץ

לכאורה, גיזום עצים הוא פעולה פשוטה מאוד. רק קונים מסור חשמלי או על דלק, בוחרים ענף ומתחילים לגזום. למרבה הצער, זה בדיוק מה שעושים הרבה אנשים ללא רקע הולם וללא הבנה בצרכיו ובמבנהו של העץ. מטרתו של הגיזום מבחינת העץ היא לאפשר לו לצמוח בכיוון הרצוי, להקטין עומסים של ענפים כבדים מדי, לאפשר התפצלויות ומאידך לאפשר חדירה של אור אל כל חלקי העץ על מנת שיזכה ביותר אנרגיה. הבעיה היא שגיזום לא מקצועי עלול לגרום נזקים לא פשוטים לעץ, באופן הפוצע אותו ומצריך אותו להשקיע אנרגיה רבה בסגירת הפצעים. מדובר בסוג של טראומה שלעצים לוקח זמן רב להתאושש ממנה, דבר המשפיע כמובן על גדילתם, ומעבר לכך גיזום לא מקצועי גם עלול להוות סכנה.

סוגיית הבטיחות בגיזום עצים

בטיחות בתחום גיזום עצים קשורה לשני היבטים. הראשון הוא הסרת ענפים שעלולים להישבר בעת סערה ולגרום נזקים לרכוש או חלילה לעוברים ושבים. העניין הוא שצריך עין מקצועית שיודעת לאמוד בדיוק אילו ענפים מצויים בסכנה. אין זה מועיל לעץ אם מורידים ענפים ללא סיבה, ומאידך התעלמות מענפים שבאמת יש בהם סיכון עלולה להוביל לתאונה חמורה. ההיבט השני הוא הבטיחות בעת הגיזום עצמו. עצים צומחים כידוע לגובה ויכולים בהחלט להגיע לגובה מרשים. למרבה הצער, לא חסרים סיפורים על אנשים לא מיומנים שחשבו שהם יכולים לטפס על עץ ו- "לכרות את הענף שעליו הם יושבים". למעשה נדרש מנוף המרים את הגוזם לגובה בצורה בטוחה, וכן ידע מקצועי בתפעול הציוד באופן שאינו מסכן את המשתמש.

איזה עץ צריך גיזום, ומתי?

כל חקלאי המנהל מטע או פרדס יודע שיש הבדלים בין סוגי הגיזום ועונות הגיזום של עצים שונים, בין אם מדובר בהדרים, עצי זית, עצי דקל וכדומה. מדובר בעצים המצריכים גיזום מדי שנה, ואם יש לכם כאלו בשטח המצוי בבעלותכם עליכם להבין היטב מתי לגזום, אילו ענפים ואיפה בדיוק לחתוך. גם כאן נדרשים ידע והבנה ואם אין לכם אותם או את הכלים המתאימים והבטיחותיים לביצוע העבודה, מוטב שתזמינו גיזום עצים מקצועי.

Exit mobile version