Site icon מקומון רמת גן

חשבתם שסייבר זה תחום משעמם? תחשבו שוב

כל היום לשבת על המחשב נשמע לכם משעמם במיוחד? התדמית שהייתה בעבר לתחום הסייבר – של מתכנת "גיק" ישוב מול מסך שחור עם מספרים ירקרקים מרצדים לפניו נשבר בעשור האחרון. מומחי הסייבר כיום פועלים במסגרת התעשיות הבטחוניות, צמרת ההייטק ואפילו עובדים עבור משרדי ממשלה ומוסדות פיננסיים. חלקם, זוכים למשכורות הטובות בשוק העבודה בישראל ואחרים מסוגלים לפתוח עסק מהבית או לעשות רילוקיישן לחו"ל. הכירו את תחום הסייבר של שנת 2020.

מה זה סייבר?

למי שעדיין לא מכיר את המושג: תחום הסייבר ממוקד בתקיפה והגנה של מערכות ממוחשבות, רשתות אינטרנט ורשתות תקשורת. בעולם בו גם המקרר הביתי עשוי להיות מחובר לאינטרנט כחלק ממגמת "האינטרנט של הדברים" – למומחי ההגנה יש תפקיד חשוב. התקפות סייבר מסוגלות לשבש תנועה של רכבות, תפעול תשתיות כמו מים וחשמל או את פעולת הרמזורים בכביש. כל אחת מההתקפות הללו מסוגלת לשתק עיר שלמה ואפילו לסכן חיים. לכן, כמעט כל חברה או ארגון גדול מעסיק מומחי סייבר ואבטחת מידע על מנת למנוע התקפות אלה.

מדוע מתרחשות התקפות סייבר?

בעבר, פריצה למערכות דיגיטליות התבצעה בעיקר כאתגר של האקרים או בניסיון למשוך מידע פיננסי ולגנוב כספים. חברות שרצו לרגל אחר מתחריהן היו מתחברות לרשת הארגונית ושולפות משם מידע באמצעות וירוס פשוט.  כיום, התקפות סייבר ממוקדות בעיקר בניסיון לתמוך באג'נדה פוליטית או לפגוע במערכות הגנה והתקפה.

לצד ההיבט השלילי מעט של התקפות הסייבר אנו עדים לפעמים ליכולת של התקפת סייבר להציל חיים. לדוגמה, לאחרונה התקפת סייבר שבוצעה באמצעות וירוס השביתה את מתקני הגרעין באיראן ועכבה את תוכנית הגרעין במשך שנים נוספות.

איך אפשר ללמוד להיות מומחה סייבר?

הביקוש העצום למומחי סייבר זוכה למענה בדמות לימודי סייבר בקורסים יעודיים אינם מצריכים בהכרח תואר במדעי המחשב. כל אדם עם מעט רקע טכני יכול ללמוד את החומרה והתוכנה המאפשרים להגן על רשתות ולפרוץ לרשתות קיימות למטרות תקיפה. בקורס לומדים מהבסיס כיצד מתבצעת התקפה על רשת תקשורת ובאילו דרכים ניתן לזהות את התקיפה ולסגור את הפרצות הקיימות ברשת.

צילום: Pexels

בנוסף, לימודי מחשבים בתחום הסייבר יכולים לכלול גם נגיעה בתחומים מרתקים ופחות ידועים של עולם הסייבר המרתק. בין התחומים הללו ניתן למצוא:

סייבר פסיכולוגיה: תחום במדעי החברה העוסק בהשפעה של השינויים הטכנולוגיים על ההתנהגות האנושית. כיום, תחום זה עוסק בעיקר בהתמכרויות למשחקי מחשב או לאינטרנט וכן בשינויי התנהגות הנובעים מהתמכרויות אלה.

מידענות סייבר: כמות הידע בעולם מוכפלת בתוך תקופה קצרה אך יש מידע שעדיין קשה לאתר ביעילות. תחום מידענות הסייבר מאפשר לזהות את מקורות המידע האמינים על מנת לשלוף כל פריט מידע, לנתחו ביעילות ואפילו לשמור על מידע רגיש מפני מידענים סקרנים.

סייברכונדריה: הידעתם כי יש אנשים המחפשים מידע בריאותי ברשת בצורה כפייתית? לפעמים המידע שנמצא ברשת גורם להופעת סימפטומים פיזיים ולתחושה של האדם כי הוא חולה. תופעה זו זכתה לכינוי סייברכונדריה.

לסיכום, תחום הסייבר מתפתח בעולם בצורה עצומה ואף זוכה לביקוש בקרב גופים פיננסיים גדולים, ממשלות וגופים פרטיים. ניתן ללמוד אותו בקורס קצר ולהתחיל לפתח את עצמכם בתחום בקריירה המאפשרת לשאוף מעלה בסולם הארגוני גם לתפקידי ניהול בתחום אבטחת המידע. אכן מדובר בנישה מרתקת של עולם המחשבים היכולה להיות קשורה גם לתחומי עניין ועיסוק אחרים כמו רפואה, פסיכולוגיה ומידענות.

Exit mobile version