Site icon מקומון רמת גן

חיתוך בלייזר והשפעתו על עולם הייצור ההמוני

טכנולוגיית הלייזר, המוכרת לכולנו מתחומים כמו ניתוחי עיניים, הסרת שיער ומגוון שימושים נוספים גם מחוץ לעולם הרפואה, פותחה אי שם בשנות השישים של המאה הקודמת, אך נראה כי רק בעשורים האחרונים נכנסת לשימוש נרחב יותר ויותר במגוון תחומים בעולם. גם בעולם התעשייה והייצור ההמוני, זה שמספק לכולנו את שלל המוצרים והחפצים השונים בהם כרוכים החיים המודרניים ללא היתר, נעשה שימוש הולך וגובר בטכנולוגיית הלייזר בדרכים שונות. אחד התחומים בהם באה לכדי ביטוי משמעותי טכנולוגיה זו, הוא תחום החיתוך בלייזר. אילו חומרי גלם ניתנים לחיתוך באמצעות לייזר, מהם יתרונותיו של חיתוך בלייזר וכיצד הוא משפיע באופן מהותי על עולם התעשייה והייצור כולו?

רמות דיוק ומיכון חסרות תקדים – חיתוך צורני בלייזר

יתרונותיו של חיתוך בלייזר בהשוואה לשיטות החיתוך האחרות והנפוצות ביותר עד כה בעולם הייצור הם רבים ומגוונים. בתור התחלה, מציע החיתוך בלייזר רמה חדשה וחסרת תקדים של דיוק – טכנולוגיית הלייזר כוללת מיקוד של קרני אור ברמה שלא נראתה לפני כן, ויוצרת קרן המאפשרת יישומים שונים המצריכים רמות גבוהות של דיוק, דוגמת חיתוך חומרים מסוימים. מגוון החומרים הניתנים כיום לחיתוך באמצעות לייזר כולל סוגים שונים של מתכות, פלסטיק וחומרים פולימריים למיניהם, פרספקס, זכוכית ואפילו חיתוך עץ בלייזר. לכן, נכנסת טכנולוגיה זו לשימוש נרחב יותר ויותר בעולם הייצור ההמוני, כפי שנראה מיד.

צילום: PIxabay

מלבד לרמת דיוק חסרת תקדים בטכנולוגיות החיתוך, מציעה טכנולוגיית החיתוך בלייזר יעילות מבחינות אחרות גם כן – מדובר במכונות אוטומאטיות המופעלות על ידי מחשבים, ולכן כמות הטעויות והסטיות מהתכנית בהפעלת המכונה הן מינימאליות. גם מהירות העבודה היא גבוהה ביותר ביחס לשיטות חיתוך רבות אחרות, הן בגלל ההפעלה האוטומאטית והן בגלל תכונותיה של טכנולוגיית החיתוך עצמה. לבסוף, טכנולוגיית חיתוך זו יעילה ומובילה גם מבחינת כמות הבלאי הנוצרת בתהליך הייצור. מכיוון שמדובר בכלי חיתוך מדויק ביותר המופעל אוטומאטית הבלאי המתקבל מחומר הגלם הוא מינימאלי, מה שמייעל כמובן את תהליך הייצור באופן משמעותי.

ייעול מערכתי ומקיף של עולם התעשייה והייצור

היתרונות הרבים והמהותיים שהוזכרו לעיל בנוגע ליתרונותיה של טכנולוגיית החיתוך בלייזר בהשוואה לשיטות החיתוך הנפוצות האחרות הופכות טכנולוגיה זו לנפוצה ונוכחת ביותר ויותר ענפים בעולם התעשייה והייצור.

היתרונות הנ"ל מבטיחים תהליך ייצור יעיל יותר, ולכן מאפשרים גם מוצרים סופיים זולים יותר. דוגמה טובה לאופן בו זה מתבצע בפועל ניתן לקחת מתחום המבלטים, הידועים בארץ גם כ"שטנצים" – מבלט היא שבלונה מדויקת המשמשת לייצור סדרתי והמוני של חלקי מוצר, ומהווה חלק יסודי ומשמעותי בתהליכי ייצור המוני רבים. כיום יותר ויותר מבלטים מיוצרים באמצעות חיתוך בלייזר, מה שמשפר את איכותם ומוריד את עלותם, ובכך מייעל מן היסוד את תהליך הייצור ההמוני כולו.

Exit mobile version