Site icon מקומון רמת גן

חורשת האקליפטוס של נעמי שמר קמה לתחיה בפארק הלאומי

\לראשונה בישראל, מוזיאון פתוח ייחודי לזכרה של המשוררת הלאומית נעמי שמר יוקם בחורשת האקליפטוסים בפארק הלאומי ברמת-גן. המוזיאון הפתוח ישלב 12 תחנות שונות מחייה ושיריה של המשוררת הלאומית וישלבו בתוכם מוסיקה ותרבות וערכים של ציונות, קהילה ומשפחה.

השבוע התקיים טקס הנחת אבן פינה בשביל ע"ש נעמי שמר  המוקדש לשיריה ומורשתה בחורשת האקליפטוסים בפארק הלאומי. באירוע נכחה בתה של המשוררת ללי שמר, יחד עם ראש העיר כרמל שאמה הכהן ומ"מ רה"ע ליעד אילני.

עם כניסתו לתפקיד הכריז ראש עיריית רמת-גן, כרמל שאמה הכהן, על בניית מוזיאון פתוח המוקדש לשירי נעמי שמר ומורשתה בחורשת האקליפטוסים בפארק הלאומי, בהשקעה של כ-4 מיליון ₪. העבודות יחלו בתחילת חודש אפריל. ההשקה החגיגית צפויה להתקיים בחודש ספטמבר, בסמוך לראש השנה.

במוזיאון הפתוח ע"ש נעמי שמר, שייבנה בחורשת האקליפטוסים בפארק הלאומי ברמת-גן, יוצבו רמקולים לאורכו של  מסלול חורשת האקליפטוס והם ימוקמו  ב-12 תחנות שונות. בכל תחנה במסלול יוצגו שירים ותחנות מרכזיות מחייה של המשוררת הלאומית. במוזיאון הפתוח ע"ש נעמי שמר ייערכו גם הפעלות לילדים שינגישו את סיפור חייה ושיריה לדור הצעיר.

נעמי שמר ז"ל. צילום: יעקב סער, לע"מ

נעמי שמר, משוררת, מלחינה, פזמונאית, וכלת פרס ישראל, נולדה בקבוצת כנרת ביולי 1930. שמר כתבה שירים רבים שהפכו בחלוף השנים לנכסי צאן ברזל במורשת הישראלית, כמו "ירושלים של זהב", "חורשת האקליפטוס", "לו יהי", "על כל אלה" ו"שירת העשבים". לאחר מותה נקראו על שמה רחובות במספר ערים, כעת מורשתה של נעמי שמר תונצח גם בפארק הלאומי ברמת-גן באמצעות המוזיאון הפתוח בחורשת האקליפטוסים בפארק, המזוהה כל כך עם שיריה של שמר.

בתה של נעמי שמר, ללי שמר סיפרה: "אימי זכתה להמון מיזמי הנצחה, אבל כזה דבר אין, לא דומה לשום דבר אחר. האינטראקטיביות והנשמה שיש במיזם מביאים למשהו ייחודי כל כך. העירוב של הפרטים על אימי ועל יצירותיה נערכים במימונים המדויקים. אני מברכת את כל העוסקים במלאכה".

ראש העיר כרמל שאמה אמר בטקס חנוכת השביל: "עם ישראל מיוחד לא במרבצי הנפט של תמר ולוויתן ולא ברבי הקומות, אלא בקדיחה לתוך השורשים ולמקום שלנו. וככזה יהיה המוזיאון הפתוח של נעמי שמר. גדלתי כ-150 מטר מהפארק הלאומי, בתוך החורשה ועם מרפסת אל תוך האקליפטוסים, בהיותי סטודנט הייתי לומד באותה מרפסת ומזמזם לעצמי את שירה של נעמי שמר."

ללי שמר בטקס הסרת הלוט. צילום: אילן ספירא

שאמה סיפר בטקס על השתלשלות האירועים עד לאישור ולהקמת המיזם. "בשנת 2004 כחבר מועצת העיר העליתי לראשונה את רעיון הנצחתה של המושררת הלאומית בפארק הלאומי, אך ראש העיר דאז דחה את ההצעה על הסף ועם כניסתי לתפקיד רה"ע, אמרתי לעצמי שזה אחד מן הדברים הראשונים שאקדם. בתפקידי השונים בארץ ובחו"ל עסקתי לא מעט בהנצחת מורשת בטבע, לא מדובר פה לא בכיכר או רחוב אלא במשהו ייחודי שמאפיין את החורשה המקסימה הזו בלב גוש דן. התושבים יתמוגגו מכל ביקור בחורשת האקליפטוס, היא חוצה גילאים עדות או מחנות פוליטיות, שירה של שמר נמצאים בלב הקונצנזוס הישראלי ויש בהם מן הערכים הישראלים המספרים את סיפור חיינו בארץ הזו. התוכן הייחודי והאינטראקטיבי, יחד עם הנגינה החרישית יסבו הנאה רבה למבקרים בפארק".

מ"מ ראש העיר, ליעד אילני הוסיף: "רמת-גן מעלה על נס את מורשתה של המשוררת הלאומית נעמי שמר. מדובר בפרויקט הנצחה ראשון מסוגו בארץ ובעולם ומיקומו בחורשת האקליפטוסים בפארק הלאומי, מתאים כמו כפפה ליד. זהו נדבך נוסף בשדרוג הפארק הלאומי שהתחדש לא מזמן במתחם הספורט הפתוח הגדול בישראל , יחד עם מגרש כדורעף חופים ייחודי. רמת-גן תמשיך להוקיר ולקדם את היצירה והיוצרים הלאומיים, גם בחייהם וגם במותם, למען חינוך דור העתיד".

Exit mobile version