Site icon מקומון רמת גן

חדש בישראל: מטבע וירטואלי לתמחור יהלומים

יהלומים. צילום באדיבות pixabay

הבורסה ליהלומים ברמת גן השיקה לאחרונה מטבע קריפטוגרפי חדש בשם CUT, שיאפשר ליהלומנים לעקוב אחר מדד מחיר יהלומים ולסחור בהם במהירות וביעילות.

למרות שמדובר בתחום בינלאומי עם שווי שוק של כ-600 מיליארד דולר, יהלומים הם בין הסחורות הבודדות בעולם שאין להם שוק פיננסי המאפשר לראות את מדד המחירים; זאת בניגוד לסחורות אחרות דוגמת מתכות יקרות, דגנים ומוצרים אחרים. מכיוון שיהלומים הם סחורה המגיעה ללא אחידות בין יהלום אחד לשני, הדבר מקשה על קביעת מחיר אחיד לסחורה.

המטבע הווירטואלי CUT ישנה את חוקי המשחק הללו מעתה והלאה, ויאפשר ליהלומנים ולמומחים בתחום לא רק לצפות במדד מחירי יהלומים, אלא גם לבצע עסקאות ביעילות ובמהירות באמצעות מערכת מסחר ייעודית. המדד דוגם את מחירי היהלומים בשלב המסחר ולא בשלב הסופי, והמערכת הייחודית תאפשר למומחי יהלומים ותכשיטים לצפות במדד מחירי היהלומים. ערכו של המטבע עצמו ייגזר מתוך מדד שפותח במיוחד לצורך שימוש במערכת.

מדד היהלומים החדש, שנקרא Get Diamond Index, יהיה מדד משוקלל שינטר את מצב היהלומים הנסחרים בבורסה ברמת גן בזמן אמת, ויספק מדד יומי שייגזר לפי מחירם של 70% עד 80% מהיהלומים הנסחרים. זהו המטבע הקריפטוגרפי הראשון בעולם שמגובה ביהלומים, ויוצריו מקווים למשוך באמצעותו גם אנשים שלא סוחרים בדרך כלל ביהלומים. כל מטבע יהיה שווה 1 דולר – בתחילת דרכו יגובה ב-25% יהלומים, ולבסוף יגיע לכדי 75% משוויו בגיבוי יהלומים.

מטבע קריפטוגרפי הוא אלמנט וירטואלי מבוזר ללא מקור יחיד, בניגוד למטבעות רגילים שמקורם בבנקים או במדינות. ערכו של כל מטבע וירטואלי נקבע בהתאם להתנהלות השוק, וכל כולו מתנהל בפורמט דיגיטלי שנקרא בלוקצ'יין. יתרונו הגדולים של הבלוקצ'יין הוא העברת השליטה מידיהם של בודדים לידי ההמון.

אז איך מבצעים אימות ומניעת רמאות? מערכות מבוססות בלוקצ'יין נסמכות על רשת אדירה, שכל שינוי ולו הקל ביותר בה, גורר התראה מיידית ברחבי הרשת. מעבר לכך כל מטבע וירטואלי מבטל את הצורך בכסף מזומן, ומאפשר ביצוע עסקאות במהירות, ביעילות וברמות אבטחה חדשות לחלוטין.

בהמשך הדרך המערכת תהיה נגישה גם לציבור הרחב, עם מטבע וירטואלי נוסף בשם CARAT. מטבע נוסף זה לא יהיה צמוד למדד המחירים, אך יאפשר לכל אחד שירצה בכך רכוש מעין "תעודת סל" על מנת לצפות במדד המחירים האמור. שני המטבעות יאפשרו לבצע עסקאות יהלומים ותכשיטים, ויספקו כמה מדדי יהלומים כגון משקל (קרט), מחיר, מטרת המוצר וכן קטגוריה נלווית של יהלומים קטנים.

בעולם יש כמה מאות סוגים של מטבעות, אך רק מעטים מהם מגובים באמצעות נכסים של ממש (כגון הצמדה לזהב, לדוגמה). המטבע הווירטואלי החדש יאפשר ליהלומים להפוך לראשונה ל"סחורה אמיתית" (Commodity), ובכך יאפשר להביא עוד סוחרים ומשקיעים לא רק מהתחום עצמו. גם המטבע החדש מרוויח את לחמו באמצעות הגיבוי ביהלומים, ומבסס את מקומו כאחד המטבעות הבודדים בעולם שיש מאחוריו גב של אחת התעשיות החזקות והעשירות ביותר.

Exit mobile version