Site icon מקומון רמת גן

זכויות נשים בהריון

יש הרבה מקרים בהם אנחנו לא מודעים לזכויות שלנו. אחד מבין הנושאים המדוברים ביותר הוא הנושא של זכויות נשים בהריון. כך עולות שאלות כמו, האם ניתן לפטר אישה כאשר היא נמצאת בהריון? האם צריך להיות חשש שמא האישה תאבד את מקום העבודה שלה לאחר הלידה ועוד.

מוזמנים להצטרף אלינו לסקירה מעניינת בנושא. רק נבהיר שחשוב כל הזמן להתעדכן בחידושי חקיקה חדשים הקשורים לחוק עבודת נשים ולזכויות נשים בהריון.

ליידע את המעסיק

שאלה שמטרידה המון נשים היא לגבי האם יש ליידע את המעסיק או לא ליידע אותו לגבי ההיריון. בגדול, החוק לא מחייב ליידע את המעסיק. מה שכן, החוק אומר שבמידה והעובדת נמצאת בחודש החמישי להריונה, אז כן מומלץ ליידע אותו וזאת בעיקר על מנת להגן עליה ומה הכוונה? בגלל שמדובר על חודש מתקדם, הרי שיש איסור להעסיק אותה בעבודה בלילה, בשעות נוספות וכמו כן בעבודה ימי המנוחה השבועית. חשוב לציין, שההודעה על ההיריון, לא צריכה לפגוע כלל בהעסקה של האישה. אסור גם שתהיה פגיעה בהיקף המשרה שלה וכמו כן אסור גם לפטר את האישה. אגב, כאן נציין שאם המעסיק בכל זאת רוצה לפטר את האישה וזאת לא בגלל ההיריון, אז עליו לקבל היתר מהממונה ומטעם משרד העבודה. אותו היתר יינתן אך ורק אם זה יוכיח שהריון לא קשור כלל להיקף המשרה או לפיטורין. לפי דברי החוק, על המעסיק לקיים שימוע ולתת לעובדת להשמיע את הטענות שלה לגבי הפיטורים הצפויים.

שמירת הריון או מצב רפואי אחר שהתרחש בזמן ההיריון

אם מצבה הרפואי של האישה מצריך את היעדרותה, היא אכן רשאית לא להגיע למקום העבודה.
יש כמובן להציג מסמך רפואי שמאשר זאת. אמנם היא לא תהיה זכאית לקבלת שכר, אך תקופת היעדרות תחשב כוותק (אותו וותק שישמש לחישוב זכויות שמגיעות לה). במידה והעובדת נעדרה יותר מ-30 יום וזאת בגלל מצב רפואי שיכול לסכן אותה או את העובר, אז היא יכולה להגיש בקשה לקבלת גמלת שמירת הריון. גמלה זו תשולם באמצעות המוסד לביטוח לאומי.

הפלה

במקרה שהאישה חוותה אירוע לא נעים כמו הפלה, אז בהצגת אישור רפואי מתאים, היא תוכל להיעדר עד 6 שבועות ממקום העבודה וזאת מיום ההפלה. כל תקופת הזמן זו נחשבת להיעדרות עקב מחלה ועל כן, המעסיק יצטרך לשלם דמי מחלה.

צילום: אמינה פילקינס
זכויות בזמן הלידה

חופשת לידה – העובדת תהיה זכאית לחופשת לידה בת 12 שבועות. כאן חשוב לציין, שעד שישה שבועות של חופשה, ניתן לקחת עוד בטרם הלידה.

דמי לידה וחופשת לידה – העובדת תקבל דמי לידה, אם השלימה 10 חודשים עבודה מתוך 12 חודשים. דמי הלידה ישולמו על ידי המוסד לביטוח לאומי.

חופשת לידה בפונדקאות או אימוץ – אם העובדת קיבלה ילד או ילדה מאם פונדקאית, היא גם תהיה זכאית לחופשת לידה.

חופשת לידה לגבר – במידה והאישה וויתרה על חופשה הלידה שלה וחזרה לעבוד, הרי שגם בן הזוג שלה יהיה זכאי לחופשת לידה חלקית.

שורה תחתונה

חוויתן מצב של אפליה עקב ההיריון? המעסיק לא נותן לכן את הזכויות המגיעות על פי חוק? ובכן, הגיע הזמן לפנות לייעוץ משפטי שיינתן על ידי עו"ד דיני עבודה מקצועי ועם ניסיון בייצוג מקרים דומים.

Exit mobile version