Site icon מקומון רמת גן

התקנת מעליות בבניינים חדשים לעומת ישנים

מעלית משותפת לדיירי הבניין מהווה כיום קריטריון חשוב כאשר בוחרים דירת מגורים או דירה להשקעה. המעלית משפרת את איכות החיים של הדיירים בבניין ומאפשרת להם התנהלות נוחה יותר בשגרת חייהם, כמו כן היא מאפשרת לדיירים מבוגרים ולזוגות צעירים עם תינוקות וילדים קטנים לגור גם בקומה גבוהה בלי לטפס במדרגות עם שקיות כבדות לאחר קניות ובלי להחזיק את הפעוט על הידיים.

התקנת מעליות בבניינים חדשים

החוק בישראל משנת 1974 מחייב את חברות הבנייה להתקין מעלית בכל בניין מגורים חדש מעל ארבע קומות. אמנם התקן המחייב נקבע לפני עשרות שנים, אך יש בישראל בנייני מגורים ישנים רבים ללא מעלית, ולעיתים הדיירים מעוניינים להתקין מעלית חדשה בבניין הישן כדי לשדרג את איכות חייהם ולהקל על עצמם. יש לציין כי גם במסגרת תמ"א 38 נהוג להוסיף מעלית חדשה לבניין כחלק מתוכנית העבודה, את המעלית אפשר להוסיף בתוך המבנה הקיים אם יש מקום לפיר ייעודי למעלית ולחדר מכונות, אחרת מבצעים התקנה של פיר חיצוני.

כדאי לדעת כי במבנים החדשים מתכננים את המעלית כבר בשלב התכנון האדריכלי, עם זאת יש סוגים שונים של מעליות לבנייני מגורים לכן חשוב לקבל ייעוץ מקצועי מחברה המתמחה בהתקנת מעליות. כאמור, החל מ-1974 יש להתקין מעלית בכל בניין חדש שבו לפחות 4 קומות.

התקנת מעליות בבניינים ישנים

בבנייני מגורים רבים ברחבי הארץ אין מעלית מאחר והבניין נבנה או תוכנן לפני שינוי החוק. הדיירים יכולים להחליט על הוספת מעלית חדשה לבניין על חשבונם הפרטי, ונדרש רוב של לפחות שני שליש מהדיירים כדי לקבל החלטה על התקנת המעלית החדשה בבניין. כדי לבנות מעלית חדשה בבניין חדש יש לקבל היתר בנייה לפי חוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965, והמעלית המתוכננת אינה יכולה לפגוע באופן מהותי ברכוש המשותף ובדירות אחרות בבניין, או לפגוע בחזות המבנה.

מעלית משדרגת את הבניין ומעלה את ערך הנכס. צילום: אנדראה פיקדיו. פיקסלס

את המעלית החדשה אפשר לתכנן ולהתקין גם במסגרת פרויקט תמ"א 38, הקבלן שמבצע את העבודה אחראי על הגשת המסמכים לוועדת התכנון והבנייה ברשות המקומית ועליו לקבל הסכמה מהדיירים והיתר מהוועדה להתקנת המעלית בבניין הישן, כחלק מהעבודות המתוכננות לחיזוק ולהשבחת במבנה.

מה ההבדל בין התקנת מעלית בבניין ישן לבין התקנה בבניין חדש?

יש מספר הבדלים בין התקנת מעליות בבניינים חדשים לבין התקנת מעלית חדשה בבניין ישן. בבניין חדש הקבלן אחראי על תכנון ובניית המעלית, בהתאם לחוקים ולתקנות, והדיירים נהנים ממגורים בבניין חדש ואטרקטיבי עם מעלית נוחה ובטיחותית.

כאשר רוצים להוסיף מעלית חדשה לבניין קיים וישן התהליך מורכב וממושך יותר מאחר ויש להשיג הסכמה של שני שליש מהדיירים, לרוב מתגלעים חילוקי דעות בין הדיירים מאחר והדיירים בקומות הנמוכות לא מעוניינים בהשקעה הכספית הגדולה. תכנון ובניית מעלית חדשה בבניין ישן מחייבת קבלת אישורים והיתרים מהרשויות השונות, יש לבנות פיר פנימי או חיצוני למעלית והדיירים סובלים מעבודות הבנייה עד השלמת התקנת המעלית החדשה.

מהם היתרונות של התקנת מעלית בבניין ישן?

התקנת מעליות בבניין ישן מבטיחה יתרונות משמעותיים לכל הדיירים במבנה, היתרונות העיקריים הם:

Exit mobile version