Site icon מקומון רמת גן

השלבים המרכזיים בבניית תכנית פיתוח עסקי

פיתוח מיועד לקידום של העסק ולהשגת יעדים חדשים תוך גיוס לקוחות ושילוב מנועי צמיחה. השלבים החשובים בתכנית הפיתוח כוללים הגדרת מטרות, אפיון קהל יעד והוצאה לפועל תוך שמירה על פוטנציאל צמיחה עתידי

הפיתוח רלוונטי לבתי עסק בכל רחבי העולם, אך הוא נשען על תשתית מקומית ועל יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים. בנוסף, יש צורך לחשוב על כיווני שיווק, פרסום, יחסי ציבור והנעה לפעולה באמצעות מחקרי שוק ולשקול מיזוגים ורכישות.

מהאמור לעיל קל להבין מדוע בניית תכנית פיתוח עסקי היא משימה מורכבת. זהו תהליך ארוך שכולל מספר שלבים, ולכל שלב יש תפקיד שונה. את הפיתוח ניתן לבצע באופן עצמאי אך רצוי לערב אנשי מקצוע. מעורבות מקצועית מאפשרת לבעל העסק להתמקד בניהול היום יומי ובמקביל להמשיך לפתח את הפעילות הקיימת. עם זאת, רצוי גם להכיר את מאפייני השלבים השונים ולהתייחס אליהם בנפרד.

שלב ראשון: הגדרת מטרות

לאחר קבלת החלטה עקרונית על הצורך בפיתוח עסקי, נדרש בעל העסק להגדיר מטרות. הוא יכול להתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי מטרות רלוונטיות, להיעזר בתכנית עסקית ששימשה אותו להקמת העסק ולשאוב השראה מתכניות פיתוח של חברות מתחרות בארץ ובעולם.

הגדרת המטרות חייבת להיות ריאלית וברורה. יש להציב יעדים מדידים ולאפיין את המוצרים או השירותים הקיימים כדי להבין לאילו כיוונים חדשים רוצים לפנות. הגדרה מדויקת של מטרות חוסכת זמן, מאמץ ועוגמת נפש.

שלב שני: אפיון קהל היעד

בשלב השני מאפיינים את קהל היעד של המוצר, העסק והשירות. ללא אפיון של קהל יעד לא ניתן לדעת כיצד לפתח את העסק באופן יעיל. חשוב לבחון מי קהל היעד הקיים של העסק ומי קהל היעד שאליו רוצים לפנות. במידה ומדובר באותו קהל, יש להחליט על דרכים להבליט את המוצר או השירותים בלי להרעיד את הספינה או לגרום לשינוי דרסטי.

פילוח מדויק של קהל היעד יכול לעזור לבעלי עסקים בטווח המיידי. הוא מסייע לבחור אמצעי שיווק, פרסום וקידום מכירות ובעזרתו ניתן להעלות בצורה דרמטית את סיכויי ההצלחה של התכנית.

שלב שלישי: הוצאה לפועל

בשלב השלישי מוציאים את התכנית לפועל ומסמנים אפיקי שיווק שיכולים להתאים למטרות שהוצבו בתחילת הדרך. יש לבחון את האפיקים שבעזרתם ניתן להשיג את התוצאות הטובות ביותר, אך לנסות גם למזער את הסיכון. רצוי להתייחס לשיקולים כמו תהליך ייצור המוצר, אפשרויות לתפעול המערכת וגיוס כוח אדם מתאים. ההוצאה לפועל קובעת האם התכנית תשיג את יעדה ואילו אפשרויות קידום חדשות יעמדו לרשות העסק בעתיד.

צילום pixabay

לסיכום, השלבים המרכזיים בבניית תכנית פיתוח עסקי כוללים קבלת החלטה עקרונית, הגדרת מטרות, אפיון קהל יעד וכמובן הוצאה לפועל. לכל שלב מאפיינים שונים וכולם יחד קובעים את היכולת של העסק לבלוט בשוק תחרותי.

Exit mobile version