Site icon מקומון רמת גן

הרפואה המשלימה בשירות השיקום המוטורי

כל אדם שחווה פגיעה משמעותית במהלך חייו, דוגמת שבר ביד, בקרסול וכן הלאה, וודאי יודע כי לאחר הפגיעה מגיע הליך שיקום. אחד השיקומים הפופולריים כיום הוא השיקום המוטורי.

מהו שיקום מוטורי?

תהליך שיקום הוא תהליך שאדם עובר לאחר פגיעה, כדי לחזור לבריאות ולתפקוד הקודם או לתפקוד המקסימלי האפשרי, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית וחברתית. שיקום יכול להתבצע בעקבות חבלות, שברים, פגיעות ראש, פגיעות עצביות, אירועים מוחיים וכדומה. פגיעות כאלה הן טראומתיות ולכן יש צורך בהליך שיקום ארוך לאחריהן, בליווי גורמים מקצועיים רבים.

אחד השיקומים הנדרשים הוא שיקום מוטורי – להחזיר תפקוד מוטורי לאזורים והשרירים שנפגעו או שהתנוונו במהלך תקופת הטיפול הראשונית. שיקום זה מגיע פעמים רבות יחד עם שיקום אורטופדי – שיקום של השריר והעצם באזור הפגוע וטווח התנועה שלהם.

שיקום מוטורי סטנדרטי מתבצע בבתי חולים או במכוני פיזיותרפיה, אולם לא רבים יודעים כי לרפואה המשלימה יש אפשרות לתרום רבות להליך שיקום זה.

רפואה משלימה ושיקום מוטורי
דיקור ראש

אחת משיטות הרפואה המשלימה העוזרות להחזרת תנועה בגפיים היא דיקור הראש. שיטה זו פותחה על ידי נוירולוג יפני שגילה כי יש קשר הדוק בין המוח לשאר חלקי הגוף ובפרט לנקודות מסוימות בו שמשפיעות באופן ישיר על מערכות ומקומות שונים בגוף.

דיקור הראש בנקודות מסוימות גורם לדם לנוע במהירות במקומות שונים בשאר הגוף ועקב כך משפיע על המוטוריקה ומקל להחזיר תנועות שהוגבלו בעקבות הפגיעה.

שיטה זו רלוונטית במיוחד לשיקום מוטורי לאחר אירוע מוחי.

צילום: יחצ
הומאופתיה

ההומאופתיה היא רפואה הוליסטית שדוגלת בכך כי בריאות היא אינה רק איברים שמתפקדים באופן רגיל אלא מכלול של גוף ונפש. טיפול הומאופתי כולל טיפול בתרופה הומאופתית לנטילה בכדורים או בתרופות, אשר מתאימים גם לזקנים וגם וילדים.

ההומאופתיה גורסת שחומר אשר דומה לחומר אחר יכול לרפא – כלומר חומר שיכול לגרום לאדם בריא לחלות יכול לרפא חולה שסובל מסימפטומים שהחומר גורם להם. לכן, ההומאופתיה המשמשת גם לשיקום פיזי ומוטורי, משום שהיא מעוררת את מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף בזכות החומרים הדומים.

רפלקסולוגיה

רפלקסולוגיה היא שיטת טיפול המתמקדת בכפות הרגליים. הרפלקסולוגיה גורסת שכפות הרגליים משקפות את כל הגוף וכל אזור בגוף מיוצג בנקודה בכף הרגל ולכן על ידי עיסוי כפות הרגליים ניתן לטפל במצבים רפואיים שונים.

הרפלקסולוגיה עוזרת לשפר את זרימת הדם בגוף, ולכן בדומה לדיקור הראש יש לה חשיבות רבה בתהליכים שיקומיים. הזרמת הדם מונעת פצעי לחץ העלולים להיווצר מחוסר זרימת דם תקינה ומקילה על החזרת טווח התנועה המוטורי לאיברים הפגועים.

עיסוי

העיסוי הוא הטיפול הסיני הנפוץ ביותר. בעיסוי לוחצים על אזורים שונים, מניעים את המפרקים, ממריצים את הדם וכדומה. העיסוי יכול להקל על כאבי המשתקם לחזור לתפקוד.

מלבד השיטות שציינו לעיל חשוב לדעת שכמעט בכל סוג של רפואה משלימה ניתן להשתמש כדי להאיץ תהליך שיקום מוטורי ולהפוך אותו לקל ופשוט יותר.

האם קופות החולים מממנות טיפולים משלימים?

מרבית קופות החולים ממנות באופן חלקי טיפולים משלימים במסגרת שיקומית דרך הקופה. ככל שהביטוח המשלים של המבוטחים בקופה מקיף יותר, כך הטיפול יהיה מסובסד יותר. לרוב כמות הטיפולים בשנה אינה מוגבלת, וייתכנו סיבסודים נוספים במסגרת טיפולים משלימים לצורך שיקום.

גם ביטוחי הבריאות של חברות הביטוח בדרך כלל מציעים כיסוי טיפולים משלימים ברמות שונות, בהתאם לתנאי הפוליסה.

Exit mobile version