Site icon מקומון רמת גן

הערכות שונות לגבי מועד פיזור הממשלה הנוכחית

גורמים פוליטיים רבים אשר מנתחים את המהלך המפתיע של שר הביטחון בני גנץ בדבר מינוי ועדת בדיקה לפרשת הצוללות, מביעים את דעתם כי מדובר בירית הפתיחה אשר מרמזת על סיום דרכה של הממשלה הזו. מועד פיזור הממשלה הנוכחית יקרה להערכתם בחודשים הקרובים ולא תהיה ברירה אלא ללכת לסבב נוסף של בחירות וזאת לאחר שלושה סבבים שלא יצרו שינויים מהותיים בממשלת ישראל.

כנסת עם תאריך תפוגה. מועד פיזור הממשלה הנוכחית נראה קרוב מתמיד. צילום: יח"צ

מועד פיזור הממשלה הנוכחית

לאחר שנים רבות שבהן כל קשת העיתונאים בישראל ובעולם ניתחו את פרשת הצוללות מכל כיוון אפשרי ופרסמו עוד ועוד נתונים ושבבי מידע, שר הביטחון החליט לעשות סוף לפרשה שזוכה להכחשות מכל גורם אפשרי. ועדת הבדיקה תבדוק את כל הנתונים באופן מעמיק וקפדני תוך תחקור של הגורמים הרלוונטיים כדי להוציא את כל המידע האמיתי שמנסים להסתיר מהציבור. עמית סגל סבור שמדובר במהלך אסטרטגי של בני גנץ בכך שהוא קבע כי על הוועדה להגיש את מסקנותיה תוך ארבעה חודשים. מדובר בפרק זמן שהוא קצר יחסית עבור ביצוע חקר מעמיק כל כך של המקרה. לשם השוואה ועדות שהוקמו כדי לבדוק סיטואציות צבאיות או מדיניות שונות הגישו את מסקנותיהן לאחר תקופות ארוכות הרבה יותר. כמו לדוגמה ועדת וינוגרד שפעלה לאורך כשנה וחצי.

כמה חודשים נותרו עד מועד פיזור הממשלה הנוכחית

הסיבה שבני גנץ נקב בפרק זמן של ארבעה חודשים היא כיוון שהוא מעריך שהממשלה הזו לא תשרוד מעבר לתקופה הזו. הממשלה כבר גוססת כמה חודשים ומבצעים בה מדי יום הנשמה מלאכותית כדי להאריך את זמן הפעילות שלה בימים ובשבועות נוספים. הצעידה הנוכחית במקום, מתאימה לשאיפות הפוליטיות של גנץ שמעוניין למשוך זמן וכך גם את השאיפות הפוליטיות של נתניהו, שמעוניין להמשיך בכהונה שלו זמן רב ככל האפשר.

ההערכה היא שלקראת סוף דצמבר, בתאריך 23.12.2020 יוגש ויאושר תקציב המדינה לשנת 2021 ממש ברגע האחרון לפני תום השנה, תוקפו של התקציב יהיה לרבעון אחד בלבד כלומר עד סוף מרץ 2021, או גרוע מכך, לתקציב יהיה רק את הצד של ההוצאות וצד ההכנסות לא ברור כיצד הוא יורכב עקב חוסר הוודאות הכלכלית והמדינית.

לאור כל הנתונים הללו וההגעה לדרך ללא מוצא, קיימת סבירות גבוהה שנותרו רק חודשים בודדים עד מועד פיזור הממשלה הנוכחית ולא תהיה ברירה אלא לפזר את הכנסת בין החודשים ינואר ופברואר 2021 ועם ישראל ילך שוב לקלפיות כמה חודשים לאחר מכן.

זו הסיבה שבני גנץ תחם את הזמן של ועדת הבדיקה עד אפריל כיוון שהממשלה תפוזר להערכתו בסמוך למועד זה והוא לא רצה לגרור את פעילותה של הועדה למועד שהוא לאחר הבחירות הבאות וזאת כדי שלמסקנות של ועדה זו יהיו השלכות על קו החשיבה של הציבור ודבר זה יגרור לשינוי בתוצאות הבחירות.

Exit mobile version