Site icon מקומון רמת גן

"הכי קל היה להתייאש ולהיקטל בשואה"; כרמל שאמה שוב מעורר מהומה

בנאומו אמש בטקס יום השואה התייחס ראש העיר כרמל שאמה לניצולי השואה במקום ואמר להם כי הוא מעריך אותם: "הרי הכי קל היה להתייאש ואפילו להיקטל בשואה, הכי קשה היה לשרוד את תלאותיה ואז עוד להקים מדינה". דבריו שפורסמו, כצפוי, עוררו סערה

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן שוב נתפס בהתבטאות 'לא מוצלחת' אך הפעם בתיזמון רע במיוחד –  בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ברמת גן.

בסיום נאומו בטקס העירוני אמר שאמה לניצולי השואה: "שורדות ושורדים יקרים, אנחנו מאחלים לכם את הימים הכי יפים עד 120.עברו כמעט שמונים שנים מאז הובס הצורר הנאצי ושוחררתם מציפורניו, מאז ולתמיד כולנו בכל מפגש אתכם בטקסים או במפגשים אישיים מבינים שאנחנו לא מבינים עד הסוף מה עברתם. עדיין אנחנו כן מבינים די ומספיק בשביל להביט עליכם באהבה, בהערכה עצומה ובתחושת חוב לכל אחת ואחד מכם.

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן. צילום: דימה דורף

הרי הכי קל היה להתייאש ואפילו להיקטל בשואה, הכי קשה היה לשרוד את תלאותיה ואז עוד להקים מדינה ולהילחם עליה בכדי שיהיה לנו ולדורות הבאים אחרינו בית, דגל ובטחון שלמשרפות ולמקלחות לא יקחו אותנו כצאן. עם ישראל חי ויחיה".

יותר מאוחר פרסם שאמה הכהן את הדברים כם בעמוד הפייסבוק שלו, אך לאחר שזכה לתגובות קשות ולביקורת מחק את הקטע הרלוונטי מהטקסט.

מה מעוקביו של שאמה בפייסבוק תקפו אותו בעקבות הדברים. "כבת לניצול שואה, היה קצת קשה ומביך לקרוא את הנאום. עם כל הכבוד לך, רצוי לחשוב פעמיים על אי אילו אמירות", כתבה גולשת אחת. "חבל שאתה ומשפחתך לא היו שם כדי לבחור בפתרון ה"קל"", הוסיף גולש אחר.

לפני זמן קצר התייחס כרמל שאמה הכהן לדברים וביקש להביע התנצלות בפני השומעים והקוראים שנפגעו. "נקרע לי הלב על שורדים ושורדות שנתקלים כעת רק בכותרות המגמתיות וחסרות האחריות. הכוונה וההקשר של הדברים שלי היו ברורים והפוכים. ה-'קל' בדבריי שעוות היה לא בבחינת קלות בחירה בין אפשרויות או רצון להרצח על ידי הנאצים ועוזריהם, אלא בבחינת הסיכויים האפסיים של היהודי חסר המדינה וצבא מגן מול המכונה הנאצית האדירה שפעלה עם כל עוצמתה ובכל זרועותיה באופן מסודר ושיטתי לאתר ולחסל יהודים, כך שגם לגיבורות ולגיבורי גיבורים לא נותר הרבה סיכוי לשרוד."

עוד הוסיף ראש עיריית רמת גן: "בכל אחד מנאומי בנושא השואה לאורך השנים הגדרתי את היום הזה ואת זכר השואה וקורבנותיה וכן את השורדות והשורדים כדברים שיש לקדש כישראלים וכיהודים ולכן יש בי צער רב ועמוק לחשוב שאפילו אדם אחד נפגע מדברי ואם יש כזה שנפגע גם אם רק בגלל פרשנות שפלה של אחרים אני מתנצל בפניו."

Exit mobile version