Site icon מקומון רמת גן

היצרות תעלת עמוד השדרה

מה זה בדיוק היצרות תעלת עמוד השדרה ומה גורם לתופעה? אילו טיפולים מומלצים לתופעה? מהי שכיחות הבעיה באוכלוסייה וכיצד מאבחנים את התופעה?

עמוד השדרה הוא מבנה גרמי הבנוי משרשרת של 33 טבעות העשויות מעצם וסחוס, עמוד השדרה עובר לאורך הגוף ומתחיל מהצוואר ומסתיים בעצם הזנב. לעמוד השדרה יש תפקיד חשוב להגן על חוט השדרה העצבי, לתמוך בגוף ולהבטיח יציבות וגמישות. תופעת היצרות תעלת עמוד השדרה נובעת לרוב מסיבות כמו מחלת מפרקים ניוונית, גידולים בעמוד השדרה, בלט דיסק, התעבות רקמות סביב התעלה, דלקת מפרקים שגרונית, עקמת, פאג'ט של העצם, טראומה ועוד. שכיחות התופעה בקרב האוכלוסייה היא כ-8%, והתופעה מאפיינת בעיקר אנשים מעל גיל 50, כאשר נשים וגברים סובלים מהבעיה באופן שווה.

אבחון היצרות תעלת עמוד השדרה

היצרות תעלת עמוד השדרה יכולה להיות מולדת או להתפתח על רקע של מחלות, טראומה וחבלות בעמוד השדרה. יש סיבות שונות ומגוונות הגורמות לתופעה, לעיתים לא מופיעים סימפטומים כאשר ההיצרות מתחילה לכן קשה לאבחן את התופעה, אך עם הזמן הבעיה מתפתחת באופן הדרגתי ואז יש תסמינים מוכרים המסייעים באבחון התופעה כגון אי נוחות בעמידה, תחושת נימול או חולשה באזור ההיצרות ומטה, כאב ואי נוחות באזור הכתפיים, הזרועות וכפות הידיים, חולשה, תחושת נימול וכאב באזור הישבן, הירך או מתחת לברך. כמו כן, יש תסמינים מוכרים כמו כאבי גב תחתון, קושי בשליטה בסוגרים, חולשה והתכווצויות לאחר עמידה ממושכת או הליכה.

אבחון התופעה כולל בדיקה ההיסטוריה הרפואית של המטופל, בדיקה גופנית לא פולשנית, תשאול ואפיון סימפטומים, בדיקת הדמיה (רנטגן), ולרוב שולחים את המטופל גם לבדיקת MRI באמצעותה ניתן לבחון את הרקמות באזור, ולאבחן בעיות במבנים גרמיים, ברצועות, בדיסקים ובעצבים.

צילום: unsplash

מהן שיטות הטיפול הלא פולשניות המתאימות לתופעה של היצרות תעלת עמוד השדרה?

טיפול שמרני ולא פולשני בתופעת היצרות תעלת השדרה מבוסס על שינוי באורח החיים כמו הפחתת משקל, פעילות גופנית לחיזוק שרירי הרגליים, ובהתאם לצורך ניתן להסתייע בהליכה עם עזרים שונים כמו מקל הליכה. הטיפול היעיל והמומלץ הוא פיזיותרפיה לגב, יש טכניקות שונות שנועדו להקל על הכאבים בתנועה או בעמידה, הטיפול הפיזיותרפי מחזק שרירים, משפר גמישות, מפחית ומונע דלקת, משפר טווח תנועה ומבטיח שיפור משמעותי באיכות החיים של המטופל.

כמו כן, לעיתים הרופא יציע טיפול תרופתי נגד דלקת ובהתאם לצורך הוא יזריק סטרואידים.

איזה טיפול פולשני מתאים לתיקון הבעיה?

אם הטיפול השמרני לא סייע למטופל הרופא ימליץ על ניתוח, ההליך הכירורגי נועד לשחרר לחץ מהאזור באמצעות הסרת חלקים מהחוליה או הסרה חלקית או מלאה של החלק האחורי בחוליה הגורמת להיצרות. את הניתוח מבצעים בהרדמה כללית או מקומית, דרך חתך אחורי בגב, בגישה זעיר פולשנית או ניתוח פתוח, ובהתאם לצורך מבצעים קיבוע של האזור.

הניתוח נמשך ברוב המקרים בין שעתיים לשלוש שעות, אחוזי ההצלחה של ההליך הכירורגי הם בין 70% ל-80%. זהו ניתוח מורכב המחייב מיומנות של הרופא המנתח, ובגישה הזעיר פולשנית יש פחות סיכונים ולאחר הניתוח סובלים מפחות כאב. אחרי הניתוח עוברים לחדר התאוששות ויש להקפיד על הנחיות הרופא בתקופת ההחלמה ולהגיע לביקורת לאחר כשבועיים.

Exit mobile version