Site icon מקומון רמת גן

ההיסטוריה של יהודי הונגריה בתערוכה חדשה ביד לבנים בעיר

תערוכה חדשה ומסקרנת נוחתת ברמת גן: תערוכת "פנים מול פנים" עם ההיסטוריה של הקהילה היהודית של סומבטהיי בהונגריה, העיר התאומה של רמת-גן

מיום שני 14.6.21 החל שיתוף פעולה ראשון מסוגו- תערוכה על הקהילה היהודית של סומבטהיי בהונגריה, העיר התאומה של רמת-גן, אשר מוצגת בבית יד לבנים.

התערוכה "פנים מול פנים" פותחת צוהר אל חייהם ותרבותם של 3200 בני קהילת סומבטהיי שבמערב הונגריה לפני תקופת מלחמת העולם השניה- השואה. בתערוכה מוצגים כאלף צילומי ארכיון המנציחים פנים של אנשים מבני הקהילה במפגשים משפחתיים ובמעמדים חברתיים שהיו באותה התקופה.

דרך הצגת יצירות אלה ניתן לחוש את החוויות האנושיות בחיי היום- יום שלהם, בחיי החברה ואת חשיבות חיי המסורת והדת בחייהם הרוחניים. הצילום מאפשר הנצחה של רגעים רגשיים בחיי האנשים בקהילה ומתעד מחוות של האנשים, תנועות ודיבור כאילו נשמע קולם. אוצרת התערוכה הינה קריסטינה קלברט.

במהלך החודש התקיים אירוע לכבוד התערוכה, בהשתתפות שגריר הונגריה בישראל וראש עיריית סומבטהיי העיר התאומה, באמצעות הזום ובסרטוני וידאו.

סגן ראש העיר רמת גן, והממונה על המוזיאונים עו"ד רועי ברזילי.
קרדיט: ענת סודאי

בנוסף, בתערוכה נמצאים צילומים על חורבן הקהילה בזמן מלחמת העולם השניה- השואה. ביוני שנת 1944 הועברו 3000 יהודים מסומבטהיי להשמדה באושוויץ ובקיץ שנת 1945 רק 300 מבני הקהילה חזרו ממחנות המוות. הצילומים הנמצאים בתערוכה מעבירים וממחישים למבקרים את האימה והמוות שחוו בני הקהילה.

הבאת תערוכת הצילומים לארץ נעשתה בכדי לתת ייצוג לקהילת סומבטהיי וכדי להעלות את המודעות בארץ לתרבותם, אורח חייהם ולשמש עדות וזיכרון לבני הקהילה שנספו בשואה. התערוכה מוצגת בשיתוף עם הקהילה היהודית של סומבטהיי היום, עיריית רמת-גן, עמותת יוצאי הונגריה המורחבת ושגרירות הונגריה בישראל.

עו"ד רועי ברזילי, סגן ראש העיר והממונה על המוזיאונים בירך את יוזמת התערוכה הגב' אסתר מירון יו"ר עמותת יוצאי הונגריה המורחבת ירושלים ומשורדי הקהילה בסומבוטהיי.

המציאות איננה צועדת במסלול לינארי וגם לא פרוגרסיבי, ולמרות שאנחנו הולכים ומתרחקים מהזיכרון המר של השואה; גזענות, שנאת זרים, אנטישמיות, הומופוביות הם תהליכים הרסניים לאנושות שממשיכים ומתחוללים כל יום.. אני מאמין כי תערוכה זו ממחישה את חובתנו כעם היהודי "לזכור ולא לשכוח" וכך גם להמשיך ולהילחם למען עתיד טוב יותר להבטיח ש"לעולם לא עוד".

בצילום: סגן ראש העיר רמת גן,  והממונה על המוזיאונים עו"ד רועי ברזילי.
קרדיט: ענת סודאי

 

Exit mobile version