Site icon מקומון רמת גן

דרכים מרכזיות לשיקום קרקעות מזוהמות

במאה ה-21 המין האנושי התחיל להתעורר ולגלות מודעות רבה יותר להשפעה השלילית שלו על כדור הארץ. אחת ההשפעות היותר בעייתיות היא זיהום הקרקע: הזיהומים השונים שמתחבאים מתחת לרגליים שלנו עלולים לגרום לנשימה של גזים רעילים, לחלחל אל מי התהום או להגיע אל נחלים, לחבל במערכות אקולוגיות חשובות ולהזיק בדרכים נוספות. בעמוד זה תמצאו סקירה של הדרכים המרכזיות לשיקום הקרקעות המזהמות – בתקווה שהגופים האחראים על הנושא ינצלו את הידע ואת האפשרויות הקיימות.

טיפול ביולוגי

הפיתרון האפקטיבי ביותר לצורך טיפול בקרקע מזוהמת מהיסוד מבוסס על חיידקים. מסתבר שאותם יצורים חד-תאיים פשוטים, שמזוהים בעיקר עם מחלות, יכולים גם לסייע לנו – ובפרט לשקם אדמות פגועות. החיידקים הייעודיים מוחדרים אל אותה קרקע שזקוקה לשיקום, והפעולה שתתבצע היא פירוק של תרכובות אורגניות, באמצעות מיקרואורגניזמים שמנצלים את התרכובות האורגניות לתועלתם, לתוצרים פשוטים.

זהו תהליך אירובי שחייב להתבצע בתנאים מדויקים מאוד. בפרט חשוב לשמור לאורך כל תהליך השיקום של הקרקע על טמפרטורה מדויקת, רמת לחות נכונה, רמות חמצן ו-pH אופטימליות ועוד – כדי שהחיידקים והמיקרואורגניזמים יבצעו את הפעולה הנ"ל באופן יעיל במיוחד. לאורך כל התהליך ישנה בקרה הדוקה על התנאים במקום, ובאופן טבעי גם לפני ההכרזה על הקרקע כנקייה מתבצעות בדיקות יסודיות וקפדניות.

טיפול כימי או פיזיקלי

עוד דרכים אפשריות לטפל בקרקעות שזוהמו מסיבה כזו או אחרת הן באמצעות חומרים כימיים או על בסיס שיטות פיזיקליות. הטיפול הכימי כולל פירוק של החומרים המזהמים בעזרתם של חומרים כימיים מחזרים או מחמצנים, ואילו הטיפול הפיזיקלי מבוסס על שיטות כגון שטיפה, נידוף או חימום.

גם דרכים אלה עשויות להוביל לתוצאה המבוקשת, אם כי כיום הגישה הרווחת היא שהטיפול הביולוגי הוא היעיל והבטוח ביותר.

טיפול בקרקע באתר ייעודי או בשטח

למרבה הצער יש לא מעט אדמות מזוהמות בישראל, בעיקר כתוצאה מפעילות תעשייתית והזרמת שפכים ודלקים. גם תקלות בצינורות שבהם זורמים חומרים מסוכנים הן לא תופעה נדירה – וכן תופעה מסוכנת. על-פי סקר חלקי שערך המשרד להגנת הסביבה לפני שנים אחדות יש למעלה מ-4,000 דונם של קרקעות שעלולות לגרום לנזקים חמורים.

תמונה: יחצ

על-מנת להבטיח מענה יעיל לתופעה החמורה, נדרש שימוש בכל השיטות הנ"ל ובפרט הטיפול באמצעות החיידקים הייעודיים שמצליחים לפרק את הזיהומים. עוד הבחנה חשובה לגבי שיקום קרקע מזוהמת היא המקום שבו מתבצע תהליך הטיפול: אופציה אחת היא טיפול באתר עצמו, כלומר On Site. היתרון המרכזי של גישה זו הוא שאין צורך לבצע חפירות וגם לא לשנע את הקרקע למקום אחר. בזכות עובדה זו נחסכים זמן, כסף וגם אנרגיה מזהמת שנדרשת לצורך השינוע.

האופציה השנייה היא שיקום הקרקע במקום שמיועד ספציפית למטרה זו. היתרון המרכזי בגישה זו הוא שהטיפול מתנהל בתנאים אופטימליים ולכן הוא יהיה יעיל במיוחד. הבחירה היא בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל שטח שזקוק לפתרון מקצועי.

Exit mobile version