Site icon מקומון רמת גן

ברית מילה בעד ונגד

בשנים האחרונות חל מפנה בהתייחסות של הורים צעירים, בעיקר חילוניים, כלפי מצוות ברית מילה. הטקס נחשב לאחת המצוות השמורות, העתיקות והחשובות ביותר ביהדות, הוא נועד לסמל את הברית שנכרתה בין אברהם אבינו לבין אלוהים, על פי המצווה יש לבצע את הטקס בדיוק ביום השמיני להולדתו של כל תינוק זכר יהודי.

למרות שמדובר במצווה חשובה החלו לאחרונה להישמע קולות מתנגדים לברית מילה, מטעמים שונים. לכן זוגות חילוניים נוטים כיום להזמין רופא מוהל, בעוד אחרים נמנעים מהטקס הנחשב בעיניהם לפגאני, טראומתי לתינוק ופולשני, ויש הטוענים כי מצוות המילה נערכת ללא הסכמת התינוק ולכן זו פגיעה בזכויותיו.

טיעונים בעד ברית מילה

ברית מילה היא מצווה חשובה העוברת מדור לדור, וגם בימים חשוכים בהם העם היהודי נרדף, היהודים קיימו את הטקס בסתר כדי לקיים את המצווה החשובה ולהמשיך את ברית העולמים שנכרתה בין אברהם אבינו וצאצאיו לבין אלוהים. כדאי לדעת כי המצדדים בטקס המסורתי טוענים כי בגיל שמונה ימים התינוק כמעט ואינו חש כאב, גופו ערוך פיסית לחיתוך העורלה, ואין בכך סכנה לחייו או כל סיכון גופני ורפואי.

ברית מילה בעד ונגד. תמונה: pixabay

מוהלים ורבנים טוענים כי מעבר לחשיבות הדתית והמצווה המאפשרת לעם היהודי להמשיך בדרכו ולהוות אור לגויים, יש לכך גם צידוק רפואי מאחר ומי שעובר ברית מילה סובל משמעותית פחות מזיהומים ודלקות בדרכי השתן ובעטרה, וגם הסיכון לסרטן הפין כמעט ואינו קיים בקרב הנימולים. בנוסף, ברית מילה מפחיתה את הסיכון לחלות באיידס ובמחלות מין אחרות כמו זיבה ועגבת.

ראוי לציין כי כיום ניתן להזמין מוהל רופא, כך מפחיתים סיכונים וזוכים לשקט נפשי מאחר ואת הטקס מבצע רופא מוסמך שהוא גם מוהל מנוסה, הוא מקפיד על סטריליות והיגיינה, מבצע את המילה עם הרדמה מקומית, וכך מפחיתים את הסבל לתינוק, וגם להוריו. באמצעות הרדמה מקומית התינוק אינו חש בכאב, חשוב לדעת כי מחקרים הוכיחו כי תינוקות מרגישים כאב בזמן המילה, לכן שימוש בחומרי אלחוש מבטיח הקלה משמעותית. הרדמה מקומית באמצעות זריקה תת עורית מונעת כאב מהפעוט, בזמן הטקס ולאחריו. לאחר מכן ניתן להקל על כאביו באמצעות משככי כאבים לתינוקות.

טיעונים נגד ברית מילה

אין ויכוח על כך כי טקס ברית מילה הוא מצווה חשובה בעם היהודי, עם זאת כיום ישנם יותר ויותר זוגות חילוניים שאינם מרגישים קרבה לדת וסממניה. לעתים כתוצאה מלחץ מהמשפחות הם מחליטים לבסוף לערוך את הטקס, לרוב על ידי רופא מוהל. בארץ החלו לפעול ארגונים היוצאים נגד מצוות המילה לכל זכר יהודי, הם טוענים כי הטקס מנוגד לזכויות האדם, הוא פולשני ומבוצע ללא רצון הילד והסכמתו.

יש הטוענים כי הטקס פגאני ואינו משקף את אמונתם המודרנית, אחרים טוענים כי מצוות המילה בגיל כה מוקדם מסוכנת לתינוק, עלולה להפריע לו בתפקוד מיני, מכאיבה לו ועוד. בין המתנגדים לטקס יש הטוענים כי לא הוכח מחקרית עד היום כי ברית מילה אכן מונעת סרטן הפין ומחלות שונות, ולטענתם כפי שלא חותכים אוזן כדי למנוע דלקת, כך אין צידוק לחתוך את העורלה כדי להימנע מאפשרות לזיהום באזור.

Exit mobile version