Site icon מקומון רמת גן

איך מחלקים ירושה ללא צוואה?

מרבית הנפטרים במדינת ישראל מצווים בצוואה כיצד לחלק את רכושם לאחר פטירתם, ואולם, לא אחת מתגלים נפטרים שלא הותירו אחריהם צוואה.

מהי צוואה?

צוואה היא מסמך הפרט כיצד בעל נכסים ורכוש מעוניין שרכוש זה יחולק לאחר פטירתו. ההיבטים המשפטיים של עריכת צוואה מעוגנים בחוק הישראלי בחוק הירושה, כאשר החוק שם לעצמו מטרה להקל על אדם לערוך את צוואתו.

סוגי צוואות

ככלל, בחוק הירושה מעוגנות ארבע דרכים בהן ניתן לערוך צוואה:

לאחר עריכת הצוואה, ניתן להגישה לעורך דין מוסמך על מנת שזה יבצע הפקדת צוואה ברשם הירושות, וכך יובטח קיום הצוואה לאחר פטירת המצווה.

מה קורה במידה ואין צוואה?

העניינים מסתבכים כאשר לאחר מותו של בעל הנכסים לא קיימת צוואה שנעשתה באחת מהדרכים המקובלות לנתינת צוואה, שפורטו לעיל. במקרה כזה נכסיו של אותו אדם יחולקו בין מספר אנשים באופן המעוגן בחוק הירושה. סוג ירושה כזו מכונה בחוק הישראלי ירושה על פי דין.

ירושה על פי דין – עקרונות כלליים 

חוק הירושה קובע שירושת המנוח תוחלק בין קרובי משפחתו מדרגה ראשונה, על פי סדר מסוים. במידה והמנוח הותיר אחריו בן או בת זוג, הירושה תחולק בינו ובין ילדיו של המנוח. בן הזוג יקבל כחמישים אחוז מהירושה וצאצאיו יתחלקו שווה בשווה במחצית הנותרת. במידה ואין בן/ת זוג, צאצאי המנוח יתחלקו בירושה כולה. במידה ואין למנוח ילדים, המחצית הנותרת תחולק בין הוריו ואחיו של המנוח. במידה ולמנוח לא היו קרובי משפחה, הירושה תעבור לרשות ניהולו של האפוטרופוס הכללי.

צו ירושה

צו ירושה הוא מסמך המסדיר את קיום הירושה של אדם שלא ערך צוואה. על מנת לקבל צו ירושה יש להגיש בקשה לצו ירושה לאחת מלשכות הרשם לענייני ירושה, או לבית דין דתי. לבקשה יש לצרף כארבעה מסמכים:

Exit mobile version