Site icon מקומון רמת גן

איזה מסלול לבחור בליווי של יועץ עסקי

יועץ עסקי העובד עם בעל העסק יכול לסייע בקשת רחבה של תחומים, כאשר הליווי עשוי להתמקד בתחום ספציפי או לחלוש על כלל הנושאים.

למעשה, לעיתים קרובות הליווי העסקי מתחיל בהתמקדות בתחום מסוים המהווה נקודת תורפה, שבו קיים קושי, ולאחר שמייצבים אותו ומוצאים פתרון, לרוב ממשיכים אל נושאים נוספים שגם אותם ניתן, כדאי וצריך לשפר. עם זאת, בחירת מסלול הליווי היא כמובן סוגיה אישית של בעל העסק, אשר לאור היכרותו עם האתגרים ולאור התייעצות עם היועץ העסקי, בוחר את המסלול המתאים לו ביותר.

אילו מסלולי ליווי קיימים בייעוץ עסקי, ומה מתאים לכם

בשורות הבאות תובא סקירה של מסלולי הליווי המרכזיים של ייעוץ עסקי, ולמי הם מתאימים במיוחד. כאמור, הליווי הוא גמיש ועשוי תוך כדי הדרך להתפרש על פני תחומים נוספים. עוד יש לציין כי משך המסלול עשוי להשתנות מעסק לעסק בהתאם לאופי הפעילות, הבעיות הקיימות, היעדים שמבקשים להשיג ורצונות בעל העסק, החל במספר פגישות בודדות ועד לליווי רצוף למשך תקופה ארוכה.

המסלול הפיננסי בליווי עסקי

מסלול זה מתאים לכל עסק אשר בו מתעוררים קשיים פיננסיים. למשל, בעל עסק המרגיש כי אין מיצוי אופטימאלי של הפוטנציאל העסקי וששורת הרווח נמוכה מזו שניתן היה לראות. או למשל, בעלי עסקים שמופתעים שוב ושוב לגלות שהשורה התחתונה, הכסף שנכנס לחשבון, נמוכה יותר מזו הצפויה לאור הפעילות המתקיימת. כמו כן, מסלול זה מתאים לכל עסק שבו ניהול הפן הפיננסי אינו מספיק מקצועי, לוקה באי סדר, בחוסר הבנה כלכלית מספקת וכדומה. ומעבר לכך, המסלול מיועד לכל בעל עסק המעוניין לשפר את הרווחיות. אכן, מדובר במסלול שבו המיקוד הוא על שיפור הרווחיות. אמנם, גם המסלולים הנוספים שיתוארו בהמשך יובילו בסופו של דבר לשיפור של הרווחיות ואף המחזור באופן ישיר או עקיף, אך כאן ההתמקדות מאוד ברורה כבר למן ההתחלה בפן הכלכלי. התהליך מתחיל עם סקירה יסודית שמבצע היועץ העסקי לגבי ההתנהלות הפיננסי, לרבות סקירה של דוחות רואה החשבון, תמחור המוצרים והשירותים, אילו מהם יותר ופחות רווחיים ומדוע, ההסכמים עם הספקים, המשרות והמשכורות, מבנה התקציב והוצאות הייצור והתפעול, מצב התזרים, מצב ההלוואות והתחייבויות נוספות של העסק, מקורות ההכנסה ממכירות ומימון, ועוד. 

בהתאם לסקירה מספק היועץ העסקי תמונת מצב בהירה בגובה העיניים, אשר לא פעם מאפשרת לבעל העסק להבין בפעם הראשונה בצורה ברורה את המצב הפיננסי , את הגורמים לחולשות ובעיות בתחום, את אפשרויות הייעול, וכדומה. בתוך כך, במידת הצורך מוציא היועץ העסקי דוחות משלו, כגון דוח פר פרויקט, דוחות רווח והפסד ועוד, השונים מאלו של רואה החשבון. אלו דוחות ברורים ומובנים המביאים את מכלול הנתונים (שחלקם חסרים בדוחות של רואה החשבון ומהווים מקור לטעויות), ומתייחסים בזמן אמת אל הנתונים הנחוצים לניהול השוטף. 

כמו כן, בהתאם לסקירה היועץ העסקי יעלה תובנות לשיפור והמלצות עבור צעדים ליישומן. כך למשל, ייתכן שהיועץ העסקי יבצע תמחור מקצועי ומחודש לחלק או לכלל השירותים והמוצרים, כאשר הפעם התמחור מתייחס אל מכלול הנתונים הרלוונטיים (בניגוד להשוואה אל מחירי המתחרים בלבד). כמו כן, היועץ העסקי עשוי להמליץ על שיפור תנאים בהסכמים מול חלק או כל הספקים תוך ניהול משא ומתן, צמצום היקפי משרות, וצעדים רבים נוספים המובילים להתייעלות בהוצאות, ומכאן להגדלת הרווחיות. 

בנוסף לכך, מטרתו של היועץ העסקי היא להוציא את בעל העסק עם הבנה וכלים שיאפשרו ניהול פיננסי תקין באופן עצמאי מכאן והלאה. על כן, הליווי יכלול בנייה משותפת ונכונה של יעדים עסקיים, הסברים על עבודה נכונה עם מספרים, כיצד ניתן לחסוך במיסוי, כיצד לבנות דוח תזרים מזומנים, ובכלל כיצד לשפר ולנהל את כל הקשור לכסף בעסק.

מסלול שיווק בייעוץ עסקי

כידוע, תחום השיווק, הפרסום והמכירות הינו לחם חוקם של מרבית העסקים. לפיכך, מסלול השיווק בייעוץ עסקי מיועד לכל עסק המתמודד עם קשיים בתחום המכירות שאינן מתרוממות כרצוי או כצפוי, לעסקים המעוניינים להגדיל את המחזור, לעסקים שקיימת בהם תחושה שמאמצי השיווק אינם מספיק ממוקדים ואפקטיביים, וכיוצא בזאת. 

בין היתר, הליווי במסלול הזה עשוי להתמקד במחלקות השיווק והמכירות ובעבודתן השוטפת, ובאופן שבו מייצרים מערכת הפועלת בכל עת. במידה ומתגלות בעיות, היועץ העסקי עשוי לעבוד על חידוד תסריטי המכירה, תיקון שגיאות בהוצאות הצעות מחיר, פולואפ ללקוחות וכדומה. כמו כן, עשויה להתבצע עבודה על בידול העסק, כלומר על ההיבטים המייחדים אותו גם בתוך ענף שבו קיימים עסקים רבים המציעים מוצרים דומים, כיצד מייצרים סיפור מיוחד ושונה המדגיש את איכויות העסק ונטמע בתודעה. 

בתוך כך, ייתכן מאוד שיבוצעו סקירות של המתחרים והאסטרטגיות השיווקיות שלהם, אילו מהן עובדות טוב יותר ופחות, מה הם מדגישים, מיהם המתחרים הישירים והעקיפים ומה הם עושים, הגדרות ברורות ומדויקות של קהל היעד וכדומה. כלל הנתונים הללו ונוספים ישמשו לבנייה אסטרטגיה שיווקית שמטרתה להקטין את המקריות או המזל בשיווק, ולעבור לתוכנית עסקית ריאלית וממוקדת באפיקים שבאמת מתאימים לעסק ובעלי סיכוי גבוה להניב פירות. 

לשם כך, היועץ העסקי גם יסקור ויסביר לבעל העסק לגבי ערוצי השיווק הקיימים והמומלצים עבורו. אפיקים אלו יכולים להיות למשל שיתופי פעולה עסקיים, כאשר היועץ העסקי מסייע להתגבר על חסמים ביצירת קשרים, השתתפות בקבוצות נטוורקינג ובחירה בקבוצות המתאימות, וכמובן כל הקשור למדיה הדיגיטלית – אתר האינטרנט והקידום האורגני, קידום ממומן בגוגל, פעילות ברשתות החברתיות וכן הלאה. היועץ העסקי גם יסייע בבחירה של משרד פרסום או גורם אחר בעל יכולות שיווק מוכחות, וביצוע בקרה שוטפת עליו. כאמור, כל אלו יהוו יישום של אסטרטגיה שיווקית מסודרת עם יעדים ברורים, תוך שהיועץ העסקי מסייע לתרגם אותה לכדי תקציב שיווק מקצועי.

קרדיט תמונה FREEPIK

מסלול ניהולי בייעוץ עסקי

המסלול הזה של הייעוץ העסק מתאים לעסקים שבהם קיימת תחושה שהעבודה השוטפת אינה מתנהלת כסדרה, או באופן אופטימאלי. לעיתים הדברים ברורים לבעל העסק מהתחלה, ולעיתים הם מתגלים עד מהרה בבדיקה של היועץ העסקי. מדובר במצבים כגון מורל ירוד בעסק, שירות לקוחות לא טוב, בזבוז זמן על כפל תפקידים, הגדרות לא ברורות של תחומי אחריות וכדומה. 

לפיכך, בהתאם לצורך ולתובנות העולות בבדיקה שמבצע היועץ העסקי, יינתנו המלצות וכלים לשיפור ניהול העובדים וההתנהלות העסקית בכלל. למשל, כיצד לחלק את העבודה בין שותפים עסקיים, כיצד מספקים תמריצים לעובדים המשפרים מוטיבציה, כיצד מחלקים את הזמן בצורה יעילה, כיצד מאצילים סמכויות, כיצד מגבירים את ההזדהות והנאמנות של העובדים כלפי העסק, איך למנוע בזבוז מיותר של שעות, ועוד.

מסלול מנטורינג בייעוץ העסקי

זהו מסלול הדומה למדי לקודם (המסלול הניהולי), אלא שכאן ההתמקדות היא יותר ביכולות הניהול האישיות. היועץ העסקי מביא עימו ארגז כלים ניהולי עשיר לאור ניסיון רב כמנהל בשטח, ומכיר היטב את האתגרים והלחצים שעימם בעל עסק מתמודד. בהתאם לכך, במסלול המנטורינג יסופקו כלים ויפותחו כישורים כגון ניהול הזמן האישי, שיפור יכולות השיווק העצמי, כיצד לתת דוגמא של מנהיגות והובלה, כיצד לשפר את יכולות המולטיטסקינג, פיתוח אסרטיביות ויכולות ניהול רכות, תקשורת ביניאישית עם עובדים, לקוחות וספקים, וכדומה. 

המסלול הכולל בייעוץ עסקי

בפשטות, מסלול זה של ייעוץ עסקי מקיף את כלל הנושאים שתוארו לעיל. כפי שנאמר בתחילת המאמר, על פי רוב בפנייה ליועץ עסקי קיימת בעיה מובילה מסוימת, כגון בתחום השיווק, הניהול או הפיננסי, שעימה מתחילים לעבוד ואליה מגייסים את מרבית המאמצים. לאחר מכן, בעלי עסקים רבים בוחרים להמשיך אל הליווי הכולל, שבו מתקיימים שילובים בין התחומים שלעיל בהתאם לצורך ולרצון.

 

 

Exit mobile version